Vitamintilskudd mindre gunstige enn tidligere antatt.

I noen studier har man funnet holdepunkter for at kosttilskudd med antioksidanter er bra for helsen, og at de til og med kan forlenge livet.

Danske forskere har nå funnet at dette ikke stemmer. Enkelte vitaminer kan tvert imot øke dødeligheten.

Økt dødelighetsrisiko

Forskerne har gransket 67 studier på området med data fra til sammen 232 550 personer – både friske mennesker og pasienter.

Deltakerne tok kosttilskudd med:

- betakaroten
- vitamin A
- vitamin C
- vitamin E
- selen

Forskerne fant at antioksidanter i pilleform ikke forlenget livet til forsøkspersonene. Enkelte vitaminer ga derimot en betydelig økt dødelighetsrisiko.

Resultatene viser at deltakere som tok kosttilskudd med:

- betakaroten hevet dødeligheten med sju prosent
- vitamin A fikk en 16 prosent høyere dødsrisiko
- vitamin E økte dødeligheten med fire prosent

Forskerne understreker at studien ikke tar for seg kosttilskudd til pasienter med spesielle behov for antioksidanter, eller effekten av naturlige antioksidanter i frukt og grønnsaker.

Ukritiske forbrukere

Kosttilskudd er medisinske produkter. Folk bør ikke hive innpå med vitaminer i pilleform uten å tenke seg om, råder forskerne.

De mener at ukritisk inntak av tilskudd med antioksidanter kan ha ført til en økning i antallet pasienter som utvikler hjerte -karsykdom og kreft.

Resultatene for vitamin C og selen er imidlertid uklare. Forskerne oppfordrer dermed til videre, nøye overvåkede studier av disse tilskuddene i framtiden.

TIL INFORMASJON:

Det påpekes at deltakerne i denne studien inntok relativt høye doser med vitaminer. Kosttilskuddene som selges her i landet inneholder ikke så store mengder antioksidanter.

Hvis man følger de angitte anbefalte dosene til norske kosttilskudd, er det trolig ingen grunn til uro. Det beste vil imidlertid være å få i seg vitaminer og antioksidanter naturlig. Flere studier viser at antioksidanter har best effekt når man inntar dem via kosten – og ikke i pilleform.

Kilder:
Cochrane Database of Systematic Reviews 2008
Forskning.no

Kommentarer (1)Add Comment
alternativ kreftbehandling med vitaminer
skrevet av gjest, January 30, 2009
Jeg blir behandlet med B17 samt flere andre vitaminer får doser som ligger skyhøyt over det som er vanlig. Blodprøver taes jevnlig bl.a. for å sjekke lever og jeg har etter snart ett år ingen symtomer som skulle tilsi at jeg tar for mye vitaminer. I tillegg har behandlingen resultater som ligger langt over den ortodokse. Av alle som blir behandlet med B17 blir 80-85% helt friske og uten bivirkninger mot 2-3 % av de som blir behandlet med ortodoks medisin. Dette gjelder når du først ikke er blitt ødelagt av stråling, cellegift eller kjemoterapi. Selv av de som er blitt oppgitt av skolemedisen og som prøver B17 vil ca 15% kunne leve et normalt liv. Jeg har snakket med personer som har kreft i hjernen, magen, spiserør,bukspytt- kjertelen og andre som idag lever et normalt liv takket være B17. At for mye vitaminer, foreslått av lege, skulle gi kreft synes for meg helt latterlig. Du kan dø av å drikke for mye vann også, så jeg håper at slik skremselspropaganda blir skrevet med atskillig mere varsomhet. B17 overgår skolemedisinen en høy gang og koster ca en tiendedel, men myndighetene gir ikke en krone i tilskudd til de som benytter denne behandlingen. Dette i seg selv sier mye om myndighetene som etter min mening lemlester og tar livet av hundrevis av kreftpasienter hvert år uten at noen griper inn. Til alle de som leser dette og som gir penger til kreftavdelinger rundt om i landet og til kreftforeningen - gi heller pengene til NAFCAM i Tromsø og merk dem med forskning av B17.

Skriv din kommentar

security code Gjenta bokstavene i bildet

busy