Plager ved multippel sklerose kan gi dårlig nattesøvn. Hva hjelper?

Mange personer med multippel sklerose har søvnproblemer. De skyldes ikke selve sykdommen, men kommer gjerne som følge av andre MS-symptomer, som:

- spasmer
- smerter
- depresjoner
- problemer med urinblæren

Lite daglig aktivitet kan også føre til dårlig nattesøvn.

Oppsøk lege og forklar hva som forstyrrer deg mest. Det finnes muligens medikamenter som kan bedre situasjonen.

Hva kan jeg gjøre selv?

Gode rutiner er viktige for å sikre de nødvendige timene på øret. Her er noen råd som kan hjelpe:

- Ta det med ro før du går til køys. Ikke stress deg opp om kvelden.
- Gå og legg deg når du merker at du er trett.
- Sørg for at sengetøy og klærne du skal sove i er komfortable.
- Ha en passende temperatur på soverommet.
- Prøv å legge deg til noenlunde samme tid.
- Gjør noe aktivt hvis du har problemer med å sove. Etter et kvarters tid er det bedre å stå opp enn å ligge og se på klokken. Finn på noe som får deg til å slappe av. Sett sammen et puslespill, les eller skriv et brev. Gjør noe aktivt slik at trettheten kan sige inn. Ikke se på TV.

Prøv også å overholde disse punktene:

- Hold deg våken om dagen. Ikke ta ettermiddagslurer.
- Ikke drikk koffein eller alkohol fire til seks timer før du legger deg.
- Styr unna røyk og nikotinholdige produkter når det nærmer seg sengetid.
- Reduser inntaket av væske før kvelden dersom blæren forstyrrer deg om natten.
- Ikke gå til sengs sulten.
- Mosjoner regelmessig om dagen. Unngå for mye fysisk aktivitet om kvelden.
- Still vekkerklokken til samme tid hver dag – også på fridager.

Kilde: Web MD 2007