Spørsmål: Jeg har nettopp fått vite at jeg har MS, og at det er årsaken til at synet ble dårlig i fjor høst. Det er nå i bedring. Etter å ha kommet over det første sjokket forsøker jeg å se framover. Jeg har blant annet sluttet å røyke og har planer om å begynne å trene. Kan det påvirke selve sykdommen på noe slags vis?

Svar: Multippel sklerose (MS) er kjennetegnet av gjentatte betennelser i hjernen og ryggmargen. Hva betennelsene skyldes, vet man foreløpig ikke helt, men de kan, som du har erfart, blant annet svekke synet. Resultater fra en rekke undersøkelser blant personer som har MS tyder på at røykeslutt kan mildne sykdommens forløp. I tillegg avtar risikoen for å bli rammet av en rekke andre sykdommer. Å stumpe røyken er derfor en klok beslutning.

Erfaringer fra ulike studier og treningsopplegg blant annet fra MS-senteret i Hakadal viser at de fleste personer med MS har god nytte av fysisk trening. Trening gir økt fysisk og psykisk overskudd. Det er viktig for alle, men spesielt for mennesker med MS. Studier viser at trening også beskytter nervecellene, og at personer med MS som trener scorer bedre på tester som krever at hjernen bearbeider informasjon raskt. Videre er det holdepunkter for at trening kan forsinke sykdommens utvikling. Du kan altså oppnå mange gevinster ved å være fysisk aktiv.

Hvis du er utrent, bør du rådføre deg med legen din før du begynner å trene slik at dere kan snakke om treningsaktivitetene som du vurderer, og om hvordan du best kan gjennomføre dem. En fysioterapeut kan også bidra med gode råd og veiledning. Ta kontakt med lokallaget av MS-forbundet for å finne ut hvilke fysioterapeuter som har spesiell interesse for MS i området der du bor.

Her er noen tips:

  • Begynn forsiktig. Er målet å trene i 30 minutter, bør du starte med økter som varer i ti minutter.
  • Varm alltid opp med lette øvelser.
  • Det er viktig å ha det gøy når man trener. Velg derfor en mosjonsform som du liker. Vannaerobic, svømming, stavgang (gåturer med staver) og trening på ergometersykkel passer ofte fint hvis man har MS.
  • Avbryt treningen hvis du føler ubehag, og avslutt hver treningsøkt med rolig aktivitet.
  • Vær oppmerksom på at noen mennesker med MS er spesielt følsomme for varme.