I dag er det vanlig at begge ektefeller er i full jobb. Når man i tillegg skal pleie forholdet, oppdra barn, hjelpe sine eldende foreldre og holde hus og hage i orden, kan det bli kaos.

Her er fem tips for hvordan du opprettholder et morsomt og sunt familieliv.

1. Ha det gøy

Ikke ta alt så seriøst. Å smile og le litt i hverdagen, gjør underverker for et stresset hode. Her er noen tips til hvordan du og familien kan få mer moro i dagliglivet:

Lek med maten

Det betyr ikke at dere skal ha ”matkrig” ved middagsbordet. Men pass på å gjøre måltidene til en hyggelig familiestund. Man vet at å spise sammen kan fremme engasjement, samt minske faren for depresjon hos barna, og redusere risikoen for spiseforstyrrelse hos jenter. I tillegg til å spise sammen, kan dere prøve å gjøre noe morsomt ut av måltidene. Dere kan for eksempel ha ”bakvendt-dager”, der dere spiser middag til frokost og omvendt. Eller dere kan spille et kortspill mens dere koser dere med lørdagsfrokosten. Dette er små grep som ikke koster noe ekstra, men som bringer familien litt nærmere hverandre.

Gjør ting sammen

Selv om dere tilbringer mye tid sammen, så er det ikke alltid at man gjør så mye sammen. Sett av tid til spesielle familieaktiviteter eller pakk det inn i dagens gjøremål, for eksempel at alle er med på å lage middag eller vaske huset. Skal du bake kaker til barnas skoleavslutning, så få dem til å være med.

Planlegg koselige familiestunder, enten det er en utflukt, kortspill eller filmkveld. Les bøker sammen, gjerne høyt for hverandre.

Inviter barnas venner hjem

Venner er svært viktig for barn og unge. Og som foreldre, kan man lære mye om ens egne barn ved å se på hvordan de omgås sine venner. Tilrettelegg for vennebesøk. Sett opp en basketballkurv eller trampoline (husk sikkerhetsnett) på gårdsplassen, volleyballnett i hagen eller innred kjellerstuen slik at vennegjengen kan spille bordtennis eller samles for å se film eller spille Playstation.

Sett grenser

Man tror gjerne at barna ønsker å være fri, og kunne gjøre akkurat hva de vil. Sannheten er at denne tanken skremmer dem. Barn og unge både trenger og ønsker grenser fra foreldrene. Vær sikker på at dine barn kjenner til- og forstår familiens regler.

Vær eventyrlystne

Vi trenger å bryte opp i rutiner innimellom. Å dra på ferie er en fin måte å gjøre det på. Å oppleve et nytt sted sammen er med på å bringe familien nærmere hverandre. Forskning viser at mennesker som gir, enten penger eller tid, er lykkeligere. Så meld hele familien inn i hjelpeorganisasjoner og delta på veldedige arrangementer. Det er viktig at barna forstår at de kan hjelpe andre mennesker.

Se tilbake

Å fortelle barn om deres familie og slekt, gir dem en følelse av tilhørighet. Se gjennom gamle fotoalbum sammen og del historier og minner.

Send sms

Det er fortsatt en del foreldre som nekter å ta i bruk sms-funksjonen på telefonen. Men å sende en tekstmelding er en ypperlig måte å holde kontakt med barna gjennom dagen. Det trenger ikke være mer enn ”Hei, hvordan går det?”. Sms er i grunnen en moderne versjon av lappen man tidligere la i matboksen.

2. Få kontroll på pengene

Økonomi er den vanligste grunnen til at par krangler. Ikke la kroner og ører komme mellom deg og partneren din. Her er noen tips:

Vær åpen

Ikke hold penger skjult, og gi beskjed til ektefellen hvis du tjener mindre enn før. Sett opp et felles mål, for eksempel hvor mye dere vil spare, og lag en plan for hvordan dere vil nå dette målet. Få oversikt over alle utgiftene og diskuter hvordan dere kan spare.

Gjør det til en konkurranse

Sparing er sjelden gøy, men å gjøre det til en konkurranse kan hjelpe litt på vei. Hvem finner de billigste alternativene på strøm og mobilabonnement?

Ha egne penger

Selv om dere har felles økonomi og et felles mål, er det lov å unne seg noe godt en gang i blant. Sett av en sum til hver av dere, for eksempel en gang i måneden. Disse pengene kan dere gjøre hva dere vil med, uten å tenke på partneren.

Søk hjelp

Dersom ingen av dere klarer å spare, kan det være en ide å søke profesjonell hjelp.

3. Plei ekteskapet

Familien som enhet, hviler i stor grad på foreldrene. Det er derfor viktig at mor og far setter av tid og krefter til å pleie forholdet.

Gjenoppdag gledene ved ekteskapet

Ved å være snill og omsorgsfull med hverandre øker dere verdien i ”den emosjonelle banken”. Dette er valuta som brukes for å gjøre opp etter krangler og konflikter. Har dere nok ”penger” i denne ”banken”, så er det ikke så farlig om dere krangler en del. Alle de gode stundene veier opp for dem. Man kan sette det opp i et fem til én-forhold. For hver negativ hendelse, for eksempel en stygg kommentar, en klage eller et urettmessig argument i krangel, bør det være minst fem positive hendelser. Det kan for eksempel være en delt latter, en kompliment, et smil, en tjeneste, et tegn på takknemlighet, osv.

Felles barn – felles ansvar

Å få barn sammen er en positiv ting, men sannheten er at det kan gå utover ekteskapet. Fysisk og psykisk stress, og det faktum at kvinner og menn opplever foreldrerollen ulikt, kan ha negativ effekt på forholdet mellom mor og far. Noen enkle tips å forholde seg til er:
- For far: bidra. Det er gjerne mor som tar mest ansvar for den nyfødte, men hjelp til med bleieskift og nattevåking.
- For mor: la far gjøre det på sin måte. Ikke kritiser ham for å sette på bleien annerledes enn hva du gjør.
- For begge to: bevar lidenskapen i forholdet. Sett av tid til sex.

Bli forelsket i hverandre på ny

Film og middag var en flott date i starten av forholdet, men etter å ha vært sammen i noen år gjør ikke denne type aktivitet samme susen. Man dyrker ikke kjærligheten ved å se film etter film, kveld etter kveld. Prøv å gjøre noe nytt. Dere kan for eksempel ta et kurs eller trene sammen eller besøke nye steder

4. La de små ting gå

I selv de mest velfungerende familier, irriterer man hverandre til tider. Her er noen tips for hvordan du kan håndtere typiske irritasjonsmomenter:
- Plikter i hjemmet: for å være sikker på en rettferdig fordeling av husarbeidet, kan dere lage et arbeidshjul. Sett opp alt som må gjøres og vri hjulet et hakk hver dag. På den måten er det hver sin tur til å vaske opp, støvsuge og vaske klær.
- Punktlighet: send tekstmeldinger om hvor og når dere skal møtes. Da går det ikke an å misforstå eller glemme det.
- Søl ved bordet: har man små barn, er søl og rot ved matbordet ikke til å unngå. For å slippe å måtte støvsuge og vaske hver kveld, kan du legge gamle aviser på gulvet. Når alle har spist opp, er det bare å samle sammen avisene og gulvet er like rent.
- Sokkesortering: noe av det kjedeligste med å vaske klær er å samle sammen sokkeparene etterpå. Skriv navn eller initialer i sokkene med en vannfast tusj. Etter at alle sokkene er vasket er det bare å kaste dem i en felles kurv. Så er det opp til hver enkelt å samle sammen sine egne par.
- Matbråk: hvis du er lei av smatting og raping ved matbordet, kan du sette på radioen eller en cd mens dere spiser. Og så kan du gi en leksjon i bordmanerer.
- Middag: sett opp ukeplaner for hva dere skal spise til middag. Handle inn alt dere trenger og fyll opp i fryseren. Da er det mye lettere å få i stand middag i en fei.

5. Ta vare på de eldre

Det er ikke kun barna som trenger hjelp. Etter hvert som foreldrene blir eldre, vil også de trenge mer støtte og omsorg i hverdagen.

Du kan ikke gjøre alt

Først av alt må du innse at du kan ikke gjøre alt, og du kan heller ikke gjøre alt perfekt. Så lenge vi gjør vårt beste, så er det godt nok.

La barna bidra

Vær ærlig med barna og fortell at bestemor og bestefar trenger hjelp. Er det på grunn av en spesiell sykdom, så fortell hva den innebærer. Og la barna hjelpe til med det de kan. Å være sammen med besteforeldrene og løpe ærend for dem, lærer dem om å ta ansvar og om å ha respekt for de eldre.

Ta vare på deg selv

For å kunne hjelpe andre, er det vesentlig at du selv føler deg frisk og opplagt. Få ut eventuell frustrasjon ved å snakke med en venn eller terapeut. Det hjelper å dele dine tanker om situasjonen, le av den og noen ganger klage over den. Og sett av minst en halvtime hver dag til å gjøre noe som gir deg glede. Det kan være å se noe morsomt på tv, lese i en bok, gå en tur eller trene. Hva som helst som virker avstressende på deg.

Kilde: Health.com 2009