Hva slags mat bør jeg ha i svangerskapet?

Et sunt kosthold er viktig under et svangerskap. Det betyr ikke dyre eller kompliserte retter eller mat du ikke liker - det betyr godt variert kosthold sammensatt av mat som er bra for barnet som vokser og som gir deg energi. Du skal ikke spise for to og du skal heller ikke sette deg selv på en spesiell diett. Som ellers bør kostholdet settes sammen av matvarer fra de viktigste gruppene av næringsmidler. Bruk grovt mel og kornprodukter, mye frukt og grønnsaker, bønner og linser, fisk og magert kjøtt, samt melkeprodukter. Si nei takk til gatekjøkkenmat som inneholder mye fett og er fulle av tomme kalorier og kunstige smaks- og fargestoffer. Det er ofte bedre å spise lite og ofte enn bare to store måltider om dagen. Svangerskapshormonet progesteron får tarmmusklene til å slappe av slik at enkelte gravide blir plaget av forstoppelse. For å unngå dette kan du spise fiberrike kornblandinger, svisker, og drikke yoghurt eller surmelk. Du bør i alle fall ha 4-5 måltider om dagen. Unngå sukkerholdig drikke og godteri. Når du er gravid bør du ta en skje tran daglig, eller omega 3 kapsler. Dette påvirker fosterets hjerneutvikling.

Hvor mye skal jeg legge på meg?

Det finnes ikke noe eksakt tall eller skjema for det, men det anbefales 10-12 kg. Gjennomsnittsvekten på et nyfødt barn er 3.6 kg, slik at mors vektøkning skyldes ikke bare barnets vekt, men også at brystene vokser, livmoren vokser, morkaken, fostervannet og at fett lagres på forskjellige steder i kroppen. I de tre første månedene bør vektøkningen være liten. I de siste tre månedene bør du ikke legge på deg mer enn 1/2 kg pr. uke. Du skal være observant på plutselig vektøkning. Dette kan tyde på vann i kroppen og kan være en av de tidlige kjennetegnene på svangerskapsforgiftning. En av de ting du bør være forsiktig med på slutten av svangerskapet er for mye potetgull og salt mat.