Jeg har alltid trent og liker å løpe i skog og mark - kan jeg fortsette med dette selv om jeg er gravid?

I et normalt svangerskap er det aldri vist at fosteret kan ta skade av høy fysisk aktivitet eller til og med av hardtrening. Er du vant til å løpe tidligere kan du fortsette med dette. Vi vet jo at toppidrettskvinner kan fortsette treningen gjennom svangerskapet, og har den samme, eller faktisk øket yteevnen etter fødselen sammenlignet med tidligere. I den siste del av svangerskapet vil selvfølgelig treningen begrense seg selv p.g.a. den store magen. Det er viktig at treningen din er lystbetont og at du lytter til kroppens signaler for tretthet.

Men har du tidligere aldri trent, er det ikke rett tidspunkt å begynne med dette i graviditeten.

Er det noen fordel å være i god fysisk form?

Ja, veltrenede kvinner har ofte lettere fødsler og færre fødselskomplikasjoner enn andre. Spesielt er utdrivningstiden kortere.

Er det noen spesiell trening eller idrett jeg ikke bør gjøre?

Jogging er bra for de fleste, som regel også sykling. Har du plager med bekkenløsning bør du være forsiktig med bl.a. slalomkjøring da dette belaster bekkenet skjevt. Bekkenløsning er mer utbredt i Norge - det kan være at dette har sammenheng med vår skigåing.

Når kan jeg ikke trene?

Ved komplikasjoner i svangerskapet skal du ikke trene. Dette gjelder dersom du blør eller har blødd, dersom du tidligere har hatt flere spontanaborter, dersom du har forhøyet blodtrykk eller utvikler svangerskapsforgiftning, likeledes hvis fosteret ditt ikke vokser slik som det skal. I disse tilfellene bør du ta det med ro og hvile så mye som du kan.