Mange gravide har spørsmål om hvorvidt de kan nyte sommeren med svømming og bading under svangerskapet. Professor Babill Stray-Pedersen har svarene.

Kan jeg fortsette å svømme under graviditet?

Svømming er ofte en god form for trening. Du beveger hele kroppen og dette er sunt.

Etter at magen din er blitt stor, kan imidlertid brystsvømming være en belastning for korsryggen hvis du ikke har spesielt god teknikk. Du bør derfor helst svømme på ryggen eller crawle. Unngå svømming i offentlig basseng de siste ukene av svangerskapet og de første ukene etter fødselen. Infeksjonsfaren er i denne tiden større enn ellers, men du kan gjerne ta karbad hjemme. Vannet bør ikke være for varmt fordi dette kan gi overoppheting av kroppen. Fosteret i mors liv har som regel 1 grad Celsius høyere temperatur enn mor har. Dessuten tar det lengre tid før temperaturen synker hos et foster. Ellers er det jo velkjent at et varmt bad eller en varm dusj lindrer smerter, slik at mange fødeavdelinger bruker dette som en avslapningsmetode under fødselen. Du kan derfor trygt bade.

Dersom du har komplikasjoner med blødning, er situasjonen en annen. Da kan bakterier fra badevannet komme opp i livmoren din. Dette er grunnen til at vi fraråder svømming og bading i slike tilfeller.