Bekkenløsning forekommer i større eller mindre grad hos alle gravide kvinner. Hormoner som produseres i svangerskapet, særlig på slutten, oppbløter ledd- og båndapparatet som holder knoklene på plass. Dette fører til at leddforbindelsene i bekkenringen løsner. I og med at fødselskanalen er trang i forhold til barnets størrelse, er denne oppmykningen eller oppløsningen av bekkenet viktig for at barnet skal komme lettere ut under fødselen. Normalt går bekkenløsningen tilbake kort tid etter fødselen når hormon produksjonen opphører.

På slutten av forrige svangerskap hadde jeg vondt i ryggen. Jeg er nå 6 måneder gravid og begynner faktisk å merke smertene allerede. Er dette bekkenløsning?

Dersom du i tillegg til bekkenløsningen også får smerter, lider du av det vi kaller bekkenløsning. Smertene kan variere, noen får bare en lett grad av smerter som forsvinner straks etter fødselen, mens andre kan være sterkt plaget i flere måneder, ja faktisk en sjelden gang i årevis.

Hva kan jeg gjøre selv ved bekkenløsning?

Det viktigste er å redusere plagene som kommer ved bevegelser av de aktuelle ledd. Dette betyr at du må holde deg mere i ro enn du ellers ville ha gjort. Du kan forsøke med et bekkenbelte laget av elastikk. Dette klemmer hoftekammene sammen slik at bevegelsen i bekkenet blir mindre. Du bør bruke godt skotøy med helkapper og gå med bitte små skritt helst med knærne sammen. Du bør gå sidelengs eller baklengs ned trapper.

Hvor bør jeg henvende meg for å få hjelp ved bekkenløsningplager?

Hvis du er svært plaget, kan du henvende deg til Landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager; adr. Norsk Handikapforbund, Postboks 9217 Vaterland, 0134 Oslo. Her vil du få tilsendt flere brosjyrer med råd om hvordan du skal oppføre deg for å bli minst mulig plaget. Du må også nevne plagene dine på helsestasjonen eller til din doktor, og det er også mulig at du bør få sykmelding for å hindre videre utvikling.

Men kan ikke dette være vanlige ryggplager?

Jo, det kan det være. Ryggsmerter forekommer ganske hyppig i svangerskapet og det kan forårsake lumbago og isjias-lignende smerter. Det hele skyldes at kroppen din forandres. Livmoren med barnet gjør at tyngdepunktet forskyves forover og du får en gal holdning i ryggen. Du bruker muskler som du ikke har brukt tidligere og dette gir smerter.

Hva kan jeg gjøre selv ved ryggplager?

Man skal helst stå og gå rett med nakke og rygg i rett linje. Unngå svai i ryggen. En metode er å bruke gode sko med litt hæler. Dessuten bør du være forsiktig når du løfter. Du skal bøye knærne og holde ryggen så rett som mulig for å unngå press. La det være en regel at tunge løft er forbudt. Du bør også gå på svangerskapskurs og lære deg avslapningsøvelser. De er ofte til god hjelp for å unngå ryggsmerter. Heldigvis forsvinner ryggsmertene oftest når barnet er født. Lykke til!