Å stumpe røyken er viktig – ikke bare for barnets helse, men også for mors.

På verdensbasis røyker hele 250 millioner kvinner daglig. I de fleste land står menn for mesteparten av tobakksforbruket. I Norge røyker imidlertid kvinner like mye som menn, viser tall fra Verdens helseorganisasjon (WHO).

Det er først og fremst tanken på fosterets helse som gjør at gravide ønsker å stumpe røyken. Men å være røykfri har også mange helsegunstige virkninger for mammaen og hennes egen kropp.

Motiverende fakta og informasjon

Røykfrihet under graviditeten...

- gir fosteret bedre vekst- og utviklingsmuligheter på grunn av økt oksygen- og næringstilførsel.
- senker risikoen for komplikasjoner som for tidlig vanngang, løsning av morkaken, blødninger og infeksjoner.
- reduserer faren for spontanabort, lav fødselsvekt og for tidlig fødsel.
- gir barnet bedre lungefunksjon og et sterkere immunforsvar.
- senker risikoen for krybbedød.
- minsker sjansen for at barnet får astma.
- reduserer faren for at barnet utvikler atferdsvansker og lese- og skriveproblemer.

Røykfrihet etter fødselen...

- gjør at giftstoffer fra røyken ikke overføres til barnet gjennom amming eller passiv røyking.
- gjør det lettere å få ammingen i gang, du produserer mer melk og den smaker bedre.
- reduserer risikoen for at barnet får gjentatte luftveisinfeksjoner og ørebetennelser i oppveksten.
- frigir tid som du kan bruke på deg selv og på barnet ditt.
- gir deg bedre kondisjon, mer overskudd og energi.
- senker risikoen for alvorlig sykdom.
- forebygger rynker.
- frigjør penger som du kan bruke på andre, viktigere ting.
- gjør det lettere å bli gravid igjen, hvis du ønsker det.
- minsker faren for at barnet ditt selv begynner å røyke når det kommer i tenårene.

Abstinenser ved røykeslutt

Nikotin er meget vanedannende. Når du slutter å røyke, kan du derfor kjenne ulike typer ubehag som gjør at du kan få lyst til tenne en ny sigarett. De vanligste fysiske reaksjonene er:

- hodepine
- søvnvansker
- kvalme

Blant de vanligste psykiske reaksjonene er:

- irritasjon
- konsentrasjonsvansker
- uro
- tristhet

Det er viktig å huske på at plagene vil gi seg etter hvert, og at styrken i ubehaget vil avta.

Abstinenser er et uttrykk for at kroppen din frigjør seg fra avhengigheten av giftstoffer og et tegn på at kroppen er i ferd med å bli ren igjen.

Bruk av nikotinerstatningsprodukter

Produkter som nikotinplaster, tyggegummi og sugetabletter kan hjelpe deg med å stumpe røyken.

Nikotinerstatningsprodukter (NEP) kan være til god hjelp for personer som røyker mye og som derfor er sterkt avhengige av nikotin. Dersom røykingen er mer enn vanesak, og i mindre grad skyldes avhengighet, er ikke bruk av NEP like viktig.

Gravide eller ammende kvinner bør i utgangspunktet ikke bruke nikotinerstatningsprodukter. Risikoen ved å bruke NEP må imidlertid veies opp mot risikoen ved at du fortsetter å røyke. Opplever du at bruk av NEP er viktig for å oppnå røykfrihet, anbefales det at du diskuterer dette med din lege.

Enkle råd og forholdsregler

1. Finn andre kilder til stimulans

Du er gjerne vant med å ha en røyk mellom fingrene eller i munnen i opptil flere timer hver dag. Da kan det være nyttig å ha noe annet å fingre med, som nøkler, steiner eller penner. Tygg på tannpirkere, pastiller, biter med frukt eller grønnsaker. Ikke erstatt nikotinen med usunne matvarer med mye fett eller sukker.

2. Unngå kjedsomhet

Gjør noe. Vær aktiv. Ta opp igjen eller start med en ny hobby. Ha en bærbar CD-spiller eller en liten bok med deg i vesken for tankeatspredelse når røykesuget melder seg. Nå har du frigjort tid som du kan bruke på noe som du liker å gjøre.

3. Motvirk stress

Noen, spesielt kvinner, bruker røyken til å takle stressfylte situasjoner. Nikotin får dem til å slappe av og roe ned. For mange er det dermed viktig å motvirke stress når de skal slutte å røyke. Her er noen gode tips:

- Vær generelt fysisk aktiv, men sett også av tid til rolige dager.
- For noen kan et dypt pust med magen virke som en erstatning for opplevelsen av å inhalere tobakksrøyk.
- En dusj eller et varmt bad virker som regel avspennende.
- Kjøp en bok eller CD med avspenningsøvelser.
- Begynn med yoga eller meditasjon. I større byer finnes det egne yogakurs for gravide.

4. Forebygg savn og tristhet

Enkelte har tydd til sigaretter når livet har vært trist. Å snakke om dette med personer du stoler på kan hjelpe. Fyll dagene med noe du liker å gjøre og som du ikke forbinder for sterkt med det å røyke. Tenk på barnet ditt. Husk at du investerer i barnets framtidige liv og helse.

5. Motvirk tretthet

Drikk gjerne litt kaffe/te, mrn husk på at du som gravid bør begrense inntaket av koffeinholdige drikker. Drikk heller vann og vær fysisk aktiv. Etter hvert som tiden går vil du merke at kondisjonen blir bedre, og at du får mer overskudd og energi.

6. Håndter fristelser

En ting er sikkert: Du vil bli fristet. I slike situasjoner bør en prøve å få tankene over på noe annet. Minn deg selv på alt du og barnet ditt oppnår ved å holde deg røykfri. Tenk på hva du likte minst ved å røyke. Sett på musikk. Les en bok. Gå en tur. Ring til en venn det er lenge siden du har pratet med. Belønn deg selv for hver gang du motstår fristelsen, og nyt følelsen av å lykkes.

7. Bruk omgivelsene

Fortell familie, venner og kollegaer at du har sluttet å røyke. Be gjerne om støtte, og ta i mot ros. Har du en partner, kan og bør han/hun være en viktig støttespiller for deg når du slutter å røyke. Røyker partneren også, kan det være en god anledning for begge å bli røykfrie. La likevel ikke din egen røykeslutt avhenge av din partners.

8. Fjern sigarettene

Kvitt deg med det du har igjen av sigaretter. Da blir veien til en glipp lengre.

Mer informasjon og hjelp

Du kan finne mer informasjon om røykeslutt for gravide på nettsidene til Helsedirektoratet (tidligere Sosial- og helsedirektoratet).

Direktoratets temasider om tobakk finner du på: http://www.tobakk.no (ekstern lenke)

Du kan laste ned nyttige PDF-brosjyrer her: Informasjonsmateriell til deg som er gravid eller har små barn(ekstern lenke)

Du kan også ringe Røyketelefonen. Telefonnummeret er 800 400 85. Ordinær åpningstid er fra klokken 9-18 alle hverdager.

Røyketelefonen er en gratis veiledningstjeneste for deg som ønsker å slutte å røyke. Du møter erfarne veiledere med omfattende kompetanse innen tobakk, røykeslutt og helsegevinster. Røyketelefonen tilbyr personlig veiledning og følger opp dem som ønsker det.

Kilder:
Helsedirektoratet
Verdens helseorganisasjon (WHO)