Kosthold og spisevaner har betydning for tannhelsen. For utviklingen av tenner når de dannes i kjeven, har kostholdet mindre betydning. Vanlig norsk kosthold gir nok tilstrekkelig med næringsstoffer for at tannutviklingen skal bli normal. For helsen generelt er vårt moderne kosthold karakterisert av for mye fett og sukker og for lite stivelse fra brød og poteter. Hull i tennene eller det som kalles karies på fagspråket, skyldes i stor grad kostholdet.

Hvilke næringsemner gir karies eller hull i tennene?

I vårt kosthold er det først og fremst sukker i en eller annen form som er tennenes fiende nummer en. Bakterier på tannoverflaten omdanner sukker til syre og denne løser opp emaljen. Syreangrepene på tannoverflatene starter bare minutter etter at vi har spist sukkerholdig føde eller drikke. I tillegg finnes bakterier som kan lage et svært klebrig belegg på tennene.

Betyr dette at vi ikke bør spise sukkerholdig føde?

Nei, det gjør det ikke. Det ville være helt urealistisk dersom en skulle unngå alt sukker, men det som er viktig å være klar over er at sukkerholdig mat og drikke som fortæres mellom de faste måltidene er særlig skadelig for tennene. Et tannvennlig kosthold vil si et kosthold med minst mulig mellommålspising.

Er det noen vaner som er særlig ugunstige for tennene?

Klebrig og sukkerrik mat er særlig ugunstig fordi den blir værende lenge i munnen og på tannoverflaten. Det er også uheldig med søte leskedrikker og brus som drikkes over lang tid, det samme gjelder regelmessig bruk av sukkerholdige drops og pastiller. Dersom en ofte bruker såkalte sukkerfrie pastiller med sorbitol som søtningsmiddel, kan bakteriene på tannoverflaten venne seg til sorbitolen og dermed greier de å lage syre. På den måten kan en få hull selv med brak av sukkerfrie pastiller.

Er det slutt på lørdagsgodtet nå?

Nei, lørdagsgodtet er en god vane. De ungene som begrenser spising av slikkerier til en dag i uken, gjerne lørdag, har fått en god vane med seg. Det er hverdagsvanene som er viktige. Hvis hverdagen karakteriseres av regelmessige måltider uten mye mellommålspising, så kan en gjerne skeie ut en gang i blant uten dårlig samvittighet.

Et forhold skal småbarnsforeldre være særlige oppmerksomme på: Tennene på nyframbrudte tenner får lettere hull enn når de har stått noen år i munnen. Særlig uheldig er derfor sukkerholdig drikke eller frukt-juice på tåteflaske de første leveårene. Unngå også bruk av honning eller annet søtt på smokken.

Hva er det vi som foreldre kan gjøre for at barnet skal få gode spisevaner?

De voksnes kosthold og måltidsfrekvens danner mønster for barna. Hvis vi har gode vaner smitter det over på barna. Sørg for at barna venner seg til å spise frokost før de går til barnehage eller skole. Føl også ansvar for at barna får et sunt måltid på førskole eller skole. Dersom barnet ofte er sultent mellom måltidene er det bedre å innarbeide flere faste måltider enn å drive med småspising.