Ensomhet kan være så mangt. For noen betyr det å leve helt alene, uten en eneste venn, mens andre føler seg ensomme dersom de må tilbringe en lørdagskveld på egenhånd. Martha Beck, lifecoach og forfatter, har ut i fra egne erfaringer utviklet et diagnostiseringssystem for ensomhet. Hun deler inn ensomhet inn i tre typer og gir råd om hva du kan gjøre for å føle deg bedre – både på kort og på lang sikt.

Type 1: Fullstendig ensomhet

Dette er når man føler at absolutt ingen i hele verden forstår hvordan man har det, ei er det noen som prøver å forstå. Om denne følelsen er rettmessig eller ei, spiller i grunnen liten rolle; følelsen av å være fullstendig alene er sterk og mektig uansett. Mennesker som tilhører denne kategorien har svært få personlige relasjoner, og isoleringen kan være en stor påkjenning for psyken.

Kortsiktig løsning: Øyekontakt og ordutveksling med andre mennesker er for psyken, det samme som oksygen er for hjernen. Og det er nettopp dette du trenger, helt grunnleggende menneskelig kontakt. Snakk med noen i dag – hvem som helst. Det kan for eksempel være personen i kassen når du er ute og handler, postmannen eller bussjåføren. Det trenger ikke være lange, dype samtaler. Selv noen ord om vær og vind er bedre enn ingenting. Beck anbefaler også å kontakte legen sin eller en annen fagperson som man kan snakke med regelmessig.

Langsiktig løsning: Noe av det beste man kan gjøre for å få andre til å forstå deg, er å prøve å forstå dem, ifølge Beck. Selv om det kan være skummelt å ta kontakt med andre mennesker, er dette noe du bare må gå gjennom. Beck anbefaler å bruke et enkelt tre-stegs-program når du snakker med folk. Ved å ”bryte opp” en samtale på denne måten, kan det oppleves som mindre skremmende og dermed lettere å ta kontakt med andre. De tre stegene er:

1: Når du møter folk, vis at du er oppriktig glad for å se dem. Gi gjerne et kompliment.

2: Vær nysgjerrig og vis at du er interessert i den andre personen. Følg opp komplimentet med et spørsmål, for eksempel: så stilig hatt! Hvor har du kjøpt den?

3: Når den andre personen har svart deg, er det som regel lettere å komme med et tilsvar. Nå kan du si noe om deg selv, for eksempel at du skulle ønske at du selv også kledde å gå med hatt.

Repeterer du disse tre stegene, vil du etter hvert få dypere og dypere bånd til andre, lover Beck. Men husk at tålmodighet er en dyd. Svært få mennesker avslører alt om seg selv første gang de møter noen. Å knytte kjennskap og vennskap er en gradvis prosess.

Type 2: Separasjonsensomhet

Selv om man har familie og gode venner, vil man alltids oppleve tider der man er alene. Det kan for eksempel være en jobb som krever at du flytter eller at du må reise mye. Hva hjelper det med et sosialt nettverk hvis man aldri får truffet de man bryr seg om?

Kortsiktig løsning: Prøv å se det positive ved situasjonen. Du har i alle fall noen å savne. Fokuser på hvordan dere kan kommunisere uten å treffes. Ring og fortell om dagen din, send en e-post eller gjør det på gamlemåten og send et håndskrevet brev. La den andre personen få se din verden gjennom dine øyne. Dette bør selvsagt gå begge veier, slik at du kan høre og lese om deres liv. I tillegg til å pleie forholdet til de som bor langt vekke, må du ikke glemme de menneskene som du faktisk har rundt deg. De kan kanskje ikke erstatte de eller den du savner, men det er store sjanser for at du få en ekstra venn eller to, så lenge du er åpen for det.

Langsiktig løsning: Hvis brev og telefon ikke tar vekk savnet av ”de der hjemme”, og du fortsatt føler deg ensom, må du rett og slett ta et valg. Er jobben din eller det flotte huset på landet verdt avstanden til de menneskene du er glad i? Hvor lenge kan du se for deg å leve slik, og regner du med at det vil bli lettere etter hvert? Det er vanskelige spørsmål å ta stilling til, men det er viktig å gjøre det dersom du ikke er fornøyd med situasjonen.

Type 3: Eksistensiell ensomhet

Denne type ensomhet er av en annen karakter enn de to ovenfor. Selv om det er en helt naturlig del av det å være menneske, kan det føles svært overveldende når man oppdager at man i det store og hele står alene i verden. Du kan få gode råd og tips av venner når du har et problem, men til syvende og sist er det du selv som må løse det.

Kortsiktig løsning: Beck beskriver løsningen med ett ord: kunst. Helt siden tidenes morgen har mennesker uttrykt følelser gjennom kunst, enten det er maleri, ord, dans eller foto. Å studere andres kunstverk kan gi deg en følelse av forbindelse med disse menneskene. Du vil forhåpentligvis forstå at du ikke er den eneste som har følt deg alene her i den store verden.

Langsiktig løsning: Også her er tipset kunst. Men nå er det du selv som skal være kunstneren. Husk at målet ikke er å bli den nye Picasso eller Hamsun; poenget er at du skal overføre følelsene dine til et synlig resultat. Legg all sjenerthet og tanker om at ”jeg klarer det ikke” til side, og gjør det du kan for at andre kan forstå deg og dine følelser.

Kilde: ”The lonely season”, Webmd.com, februar 2005