Alle vet at søvn er viktig. Men hvorfor?

En teori er at kroppen bruker nattens søvn til å reparere seg selv. Kanskje må den lades opp, som et stort biologisk batteri.

En annen teori går ut på at søvn hjelper hjernen med å ta inn dagens viktige informasjon, minner og følelsesmessige inntrykk.

Ulike typer – ulike kvaliteter

Trolig er begge teorier riktige, som betyr at søvn er viktig for helsen. Lite søvn kan føre til både fysiske og psykiske problemer, som høyt blodtrykk og depresjon. Går du lenge nok, kan psykiske sammenbrudd med hallusinasjoner være det neste.

Søvn kommer i mange forskjellige former. For eksempel dyp søvn eller den lette, drømmerike tilstanden kalt R.E.M (fra engelsk: rapid eye movement).

Det er under den dype søvnen det antas at kroppen reparerer seg selv og tar opp dagens intellektuelle minner som ord og tall.

R.E.M. tar seg av de mer følelsesmessige forholdene. En undersøkelse på studenter fra USA, sammenligner deres drømmer før og etter 11. september 2001. Etter terrorangrepet ble drømmer med truende innhold firedoblet under R.E.M.

Søvnkvalitet er viktig

De ulike kvalitetene til de forskjellige typene søvn, får forskere til å tro at en god sammensetning av disse er viktigere enn tidligere antatt.

Søvnmiddelfremmet slumring er bedre enn ingen søvn, men kan nok aldri helt erstatte naturlig dyp søvn og dens effektive bearbeiding av dagens inntrykk og minner.

Utfordringen for søvnforskning vil derfor nå ikke bare være å få personer med søvnproblemer til å sove, men også bedre kvaliteten på søvnen deres.

Kilde: New York Times