Urolige bein forekommer ofte under svangerskapet og blant eldre.

Kvinner rammes fire ganger hyppigere enn menn av urolige bein - eller "restless legs". Årsaken kjenner vi ikke, men tilstanden er delvis arvelig

Hvordan arter det seg?

Plagene arter seg bare i hvile. Når man har lagt seg, oppstår en smertefull, kriblende fornemmelse dypt inne i leggen.

Forverrelse ses ofte etter at en har vært i stor aktivitet om dagen. En konstant trang til å bevege beina oppstår. Man må simpelthen ut av senga og gå rundt på gulvet.

Hva kan jeg gjøre selv?

Tøy ut muskler i ankler og legger etter at du har hatt lengre spaserturer eller stått lenge. Massasje av leggene hjelper. Kna leggene med kraftige grep.

Ellers kan du forsøke:

Vekselbad:
Fyll to bøtter, en med kaldt vann og en med varmt vann. Stikk beina nedi den varme bøtta i cirka ett minutt. Ikke bruk for varmt vann! Deretter setter du beina i kaldt vann i ett minutt. Gjenta dette i cirka ti minutter.

Hevet hodegjerde:
Forsøk å heve hodegjerdet på sengen din cirka ti centimeter. Når du får kraftig senestrekk kan du forsøke å skli ned i bunnen av sengen og presse føttene hardt mot fotenden.

Kosttilskudd:
B-vitaminer har vært forsøkt, Afi B total, tre tabletter daglig i to uker. Deretter en tablett daglig. Vitamin E har vist seg effektiv i en større undersøkelse. Enkelte som har jernmangelanemi blir bedre om de tar jern i seks-åtte uker. Sjekk blodprosenten hos legen din.

TNS:
Dersom du er ekstra og ofte plaget kan du forsøke TNS, nervestimulering med elektroder påsatt huden. Dette kan legen eller fysioterapeuten din hjelpe deg med. Mange kan ha glede av å låne eller kjøpe et apparat til bruk hjemme.

Det finnes også en rekke medikamenter som ved forsøk har vist seg å dempe plagene. Ofte blir problemene mindre med årene, en trøst for de fleste.