Ryggen holder deg oppe samtidig som den tillater viktige kroppsfunksjoner. Den beskytter også nervesystemet slik at nervesignaler kan gå uforstyrret fra og til alle deler av kroppen din.

Hvor nødvendig ryggen er, blir du klar over når den streiker. Da sier den fra høyt og tydelig.

Over 80% av alle nordmenn erfarer en slik ryggstreik i løpet av sitt liv. Få kroppsdeler gjenspeiler ditt livsmønster i samme grad som ryggen gjør det.

Har du noen råd for god rygghelse?

For å bevare en god rygghelse skal du huske 4 viktige ting:

Det er viktig å ha et minimum av viten om hvordan ryggen, musklene, nervene og skjelettet ditt fungerer. Visste du f.eks. at både psykiske og fysiske overbelastninger virker på musklene. De strammes, og leddbevegelsen blir hindret. Du feilbelaster videre og plutselig er det stopp. Leddet låses, nervene skriker, musklene strammes og betennelsen med hevelse, varme og smerter kan bli resultatet. Blir du gående med feilfunksjonen kan dette føre til kroniske smerter eller gjentagende akutte episoder med slitasje som et resultat.

 Bevegelse er det andre nøkkelordet. Stillstand sliter, mens variert bevegelse gir motstandskraft. Bevegelse demper ofte smerte. Et menneske balanserer på to små plattformer, føttene, mens tyngdepunktet ligger mye høyere - du er skapt for bevegelse. Bevegelse skaper styrke til å tåle alle de løft, vridninger og belastninger du påfører dine muskler og ledd.

Trivsel er 3. nøkkelord. Dagens sammfunnskjør gjør at mange binder seg av ren mistrivsel. Mange har vanskeligheter på jobben. Mistrivsel fører til at nervesystemet er i høygear, det er rett og slett irritert. Mindre skal til før det overbelastes. Dette gjelder også nervene til muskler og ledd. Ved mistrivsel feilbelaster du fortere, du tåler mindre belastning enn vanlig. Resultatet kan lett føre til problemer i rygg, nakke, bryst, armer og ben.

Det 4. og siste nøkkelordet er tilstedeværelse. Det betyr bare at du konsentrerer deg om den oppgaven du utfører, være bevisst hva du gjør. Alt for mange skader kommer av at du ikke innstiller deg på oppgaven; ledd og muskler blir overrasket. Typiske eksempler er å glippe på ski, støvsuge fort og galt eller løfte noe du ikke kjenner vekten på. Det er også tilstedeværelse å benytte den viten du har om å utføre ting riktig, sånn som å sitte, løfte, arbeide osv. Like mye tilstedeværelse er det å ta ferie når man er sliten og å variere arbeidsoppgaver. I enkelte tilfeller kan sykemelding være på sin plass. Dette vurderes av lege i samråd med deg.

Hva skal jeg gjøre dersom smertene og stivheten tar overhånd?

Kiropraktorer har ett syn på den saken: Fort til behandling og fort tilbake til daglig virke. All erfaring viser at jo lengre du har vært borte fra jobb, jo vanskeligere er det å komme tilbake igjen. Faktisk er det å fungere i den daglige tralten en av de viktigste helbredsfaktorene. Få råd, få hjelp, sats alt på å bli bra så fort som mulig. Ikke bli gående og vær redd for hvordan dette skal gå. Ikke ta sjansen på at det skal gå over av seg selv. Smertene kan gradvis gi seg, men årsaken kan vedvare.