Ellen la hendene på pulten min og spredte fingrene. Jeg kikket på dem, men så til å begynne med ikke noe galt.

Pasient Jeg har fått så stygge hender, sa hun.

Hun bøyde seg fram og pekte på det ytterste leddet på lillefingeren. Leddet var litt tykkere enn normalt. Jeg spurte om hun kunne bøye fingrene sine. Det kunne hun, men i mindre grad enn normalt. Kraften i fingrene var også dårlig. Det skyldtes sannsynligvis både at det var vondt å bevege dem og at musklene derfor etter hvert var blitt svakere. Hun fortalte at hendene var spesielt stive og vonde om morgenen. Utover dagen ble de gjerne bedre, og at hun ellers følte seg frisk.

Pasient Men å skru opp lokk, vri om nøkler eller kneppe knapper er ikke bare greitt lenger.

Ut i fra beskrivelsen var det nærliggende å tro at Ellen hadde utviklet slitasjegikt i fingrene. Jeg bestilte blodprøver og røntgen for å utelukke andre former for gikt.

Slitasjegikt kalles også for artrose. Tilstanden er den vanligste revmatiske sykdommen og forekommer hos omtrent halvparten av alle personer ved 70-års alder. De vanligste leddene som rammes er fingrer, hofter, knær, ryggsøylen og stortærne. Oftest vet vi ikke hvorfor noen får artrose, men dersom man har hatt en sykdom eller medfødt feilstilling i leddet, slites det raskere.

Ellen og mannen ble pensjonister i fjor. Mannen arbeidet fortsatt litt ved sin tidligere arbeidsplass, men de tilbrakte mye av tiden ved sitt feriested i Sverige. Hun er glad i å snekre, og laget for noen år siden et flott dukkehus til barnebarna. Stivheten og smertene i fingrene hadde gradvis satt en stopper for snekringen. I stedet hadde hun blitt en ivrig baker.

Lege Å elte en lun brøddeig er god trim for fingrene dine, sa jeg og nikket anerkjennende. Her har du også et trimprogram med håndøvelser laget for personer med slitasjegikt. Det er fint om du kan gjøre øvelsene hver morgen og kveld og gjerne hyppigere hvis du har ledige øyeblikk. Dersom du varmer opp hendene i varmt vann, blir leddene smidigere og mindre smertefulle. Da er det lettere å trene.

Jeg fortalte at de finnes en rekke hjelpemidler for personer med stive og vonde fingrer. Eksempler er vinklet brødkniv og ostehøvel, skrulokkåpner og mosegummi som gjør skaft eller penner tykkere. Mange har også nytte av å få tilpasset en støtteskinne for å avlaste leddene. Jeg henviste Ellen til ergoterapeuten i bydelen for en vurdering av aktuelle hjelpemidler.

Lege Det er fint at du er aktiv. Leddene dine tar ikke skade av at du bruker dem, men smertene begrenser naturlig nok hva du kan gjøre.

Pasient Bra at du sier det for jeg har ”spart litt” på dem etter at jeg skjønte at de ikke lenger var slik de skulle. Men da slutter jeg med det. Jeg klarer jo ikke sitte stille. Du vet jo hvordan jeg er, sa hun med et smil.

Ellen sykler hele året. Snø og is er ingen hindring for henne. Om høsten bytter hun riktignok til piggdekk, men risikofritt er det neppe å tilkjempe seg en plass mellom snøfonner, trikkeskinner og biler. Men nå er det sommer og syklingen var utvilsomt bra for hennes hofter og knær. Kanskje holdt treningen gryende slitasjegikt i disse leddene i sjakk?

Foto: © iStockphoto.com/Peterfactors