Man anslår at det dør ett menneske for hvert tiende sekund av høyt blodsukker.

Årlig dør over 3,6 millioner mennesker av diabetes eller høyt blodsukker i verden.

Til sammenlikning dør omkring 2,5 millioner mennesker av overvekt, og 4,8 millioner av røyking hvert år verden over.

Forskere ved Harvard-universitetet har avslørt at komplikasjoner som følge av høyt blodsukker oppstår allerede når blodsukkernivået passerer normalverdiene. Det vil si langt under nivåene som er forbundet med diabetes.

Forskerne antar at ett av fem hjertedødsfall, og ett av åtte slagdødsfall, har høyt blodsukker som bakenforliggende årsak.

Finnes det noen symptomer ved høyt blodsukker?

Blodsukker litt over normalen gir ikke nødvendigvis noen symptomer, men når verdiene stiger til diabetesnivå kan det gi:

- munntørrhet
- tørste
- hyppig vannlating
- vekttap
- øket appetitt

Blodsukkerverdier på diabetesnivå vil si over 6 mmol/l om morgenen (etter faste) eller over 11 mmol/l etter et måltid.

Blodsukkeret regnes som normalt når det varierer mellom 4-8 mmol/l - lavest om morgenen og høyest et par timer etter et måltid.

Hvordan unngår jeg høyt blodsukker?

For å forebygge høyt blodsykker og diabetes, er det flere ting man kan gjøre. Felles for de alle er at de kjennetegner en sunn livsstil.

- Blodsukkeret holdes stabilt ved å holde seg aktiv. Under trening blir glukose i blodet tatt opp av kroppen og utnyttet til energi.

- Kostholdet er naturligvis meget viktig. Det er gjennom mat og drikke vi får i oss sukker og andre karbohydrater som gjør at blodsukkeret stiger. Derfor er det viktig å begrense inntaket av såkalte raffinerte karbohydrater, som det finnes mye av i sjokolade, brus og andre søtsaker. Spis isteden mer frukt, grønnsaker, fisk og helkorn.

- Overvekt er forbundet med øket risiko for høyt blodsukker og dermed diabetes. Derfor er det viktig å ligge så nær idealvekten som mulig.

- Personer som har kjent diabetes bør kontrollere denne nøye slik at blodsukkeret holdes innenfor de anbefalte normalverdiene.

Kilde: Lancet 2006; 368: 1651-1659