Tips for hvordan du kan spise riktig – også når du spiser ute.

Det er lett å skjemme seg litt ut når en for en gangs skyld går på restaurant. For diabetikere er det imidlertid alltid viktig å spise riktig.

Å minske det daglige inntaket av salt og fett kan redusere blodtrykket. Høyt blodtrykk kan føre til hjertesykdom og hjerneslag, og diabetikere generelt er mer utsatt enn andre.

Sørg derfor for at maten du spiser inneholder lite fett og salt – også på restauranter.

Forrett

- Velg frukt eller grønnsaker
- Unngå salte supper
- Ikke bruk smør på brød eller rundstykker
- Spør etter grov brødmat

Salater

- Styr unna sylteagurk, marinerte grønnsaker, fete oster, spekemat og krutonger
- Bestill dressingen ved siden av

Hovedrett

- Velg vanlig mat som stekt, grillet eller kokt kjøtt, fjærkre eller fisk
- Gå for grønnsaker og stivelsesrike matvarer som poteter, pasta og ris
- Spør om å få maten din tilberedt uten salt
- Unngå buffeter – her kan du ikke få tilberedt maten annerledes, og sjansen for å spise mer enn planlagt er stor
- Styr unna gryteretter og fete sauser
- Prøv å holde deg unna hurtigmatrestauranter – i så fall bør du droppe ost, sauser, dressinger og krydder

Dessert

- Velg frukt, iskrem, sorbet eller gelé
- Unngå de aller feteste kakene
- Del desserten din med andre i følget

Kilde: Web MD 2007