Kosthold og hjertekarsykdommer

Kosthold og spisevaner har sammenheng med mange av dagens helseproblemer som f.eks. hjertekarsykdommer, overvekt, mage-tarmproblemer og enkelte krefttyper. Med enkle endringer kan du få bedre helse og større velvære.

Hva slags kosthold anbefales for hjerte- og slagpasienter?

Den maten som anbefales for hjerte- eller slagpasienter avviker ikke særlig fra det kostholdet som anbefales befolkningen forøvrig. Generelt gjelder følgende anbefalinger:

- spis variert og allsidig kost
- begrens fettinntaket
- spis mer fiberrik mat
- begrens sukkerforbruket
- reduser alkoholforbruket

Må de som har høyt blodtrykk ta spesielle hensyn?

Ja, for dem er det spesielt viktig å bruk mindre salt i kosten og unngå overvekt. Dette gjelder også for pasienter med tendens til hjertesvikt. Personer med høyt blodtrykk eller overvekt bør være forsiktige med alkohol.

Hva slags mat er det jeg bør spise mer av?

- Brød og kornvarer: Helst grovere melblandinger og tykkere brødskiver
- Poteter: kokte poteter i motsetning til pommes frites og stekte poteter.
- Grønnsaker: rå og kokte grønnsaker. Spis gjerne større grønnsaksporsjoner som drøyer kjøtt eller fiskeporsjonen
- Frukt: Spis frisk eller kokt frukt daglig
- Fisk: Velg oftere fisk til middag og som pålegg.

Følger du disse rådene, får du variert og allsidig kost med mer stivelse, fiber, vitaminer, jern og mindre fett.

Hva er det jeg skal være oppmerksom på når jag skal redusere fettinntaket?

Spis mindre smør, helmelk, fete oster, fløte, fast margarin og fete kjøttvarer. Dette er viktig for alle, både for deg som har en hjerte/karsykdom og for befolkningen generelt.

Hvorfor er det så viktig å redusere fettet i kosten?

Mye fett i kosten øker innholdet av fettstoffer i blodet, bl.a. kolesterol. Høyt kolesterolinnhold i blodet øker risikoen for hjertekarsykdommer som hjertekrampe, hjerteinfarkt og trange blodårer i beina. Mye fett i kosten kan også føre til overvekt og feilernæring.

Kan du forklare dette med mettet og flerumettet fett?

Fettet deles i to hovedgrupper, mettet og flerumettet. Det er særlig det mettede fettet som øker kolesterolinnholdet i blodet. Flerumettet fett derimot kan bidra til å redusere kolesterolinnholdet i blodet. Flerumettet fett finner du bl.a. i soya-, mais- og solsikkeolje, smøremyke margariner, korn og fet fisk, slik som sild, makrell, ørret og laks.

Hva skal jeg spise for å få mer fiberrik kost?

- grovt brød og knekkebrød
- grøt av havregryn eller sammalt mel
- kornblandinger
- frukt og grønnsaker
- poteter, gjerne med skall
- flatbrød til middag

Generelt vil jeg si at noen av disse anbefalingene er viktigere enn andre, avhengig av hva slags hjerte- karsykdom du har og avhengig av dine tidligere kostvaner.

Hvordan redusere salt og sukker?

Kroppen har ikke behov for sukker i form av farin, slikkerier o.l. Dette er fordi stivelsen i brød, korn-produkter og poteter omdannes til sukker i kroppen og gir kroppen det sukkeret den trenger. Sukker som farin, sirup o l. tilfører bare kroppen energi og ingen viktige næringsstoffer. Sukker er tom energi

Hva skal jeg gjøre for å få et lavere sukkerinnhold i maten?

- Drikk mindre mineralvann
- Bruk mindre sukker i saft og syltetøy
- Unngå daglig bruk av sjokolade, søte kaker og syltetøy. Bruk heller gjærbakst, vafler og kjeks til ettermiddagskaffen

Hvorfor bør jeg redusere saltinntaket?

Kroppens behov for salt er svært lite, ca 1 g pr. dag. Vi spiser i gjennomsnitt mer enn 10 g hver dag. Matvarenes naturlige saltinnhold er tilstrekkelig til å dekke kroppens behov under normale forhold. For personer med høyt blodtrykk eller med tendens til hjertesvikt er det spesielt viktig å bruke mindre salt. Saltet øker kroppens væskemengde og derved blodtrykket og hjertets arbeidsbelastning.

Hvordan kan jeg få ned saltinnholdet i maten?

Over halvparten av saltet kommer fra industribearbeidede matvarer, spesielt brødvarer og kjøttprodukter. Ca 40% tilsettes under tillaging og ved spising.

- Velg derfor rene, ferske eller frosne produkter av kjøtt og fisk framfor hermetikk, opplaget og saltet/speket mat
- Tilbered maten ved dampkoking eller koking i lite vann, ovnsbaking med folie eller lokk, og mikrobølgeovn for å bevare naturlig smak best mulig
- Bruk olje i stedet for saltet margarin og smør i matlagingen.

Men blir ikke maten veldig tam og smakløs uten salt?

Mengden salt man har i maten er en vanesak. Det er derfor mulig å gradvis venne seg av med salt. Prøv å bruke andre krydder i større grad, som kan gi maten smak. For eksempel dill, oregano, timian, basilikum, hvitløk, pepper. Her må man prøve seg frem, og bruke fantasien.

God appetitt!