Muskelskader skjer ved direkte støt, eller ved at muskelen overstrekkes.

Støtskader er vanligst i fotball og håndball mens strekkskader sees oftest i idretter med raske spurter og taktomslag, for eksempel sprint.

Hva skjer ved en muskelskade?

Uansett om det er en støt- eller en strekkskade vil du få en skade av muskelceller sammen med en kraftig blødning.

Blødningen kommer av at muskler inneholder mange blodårer som også skades.

Hvilke symptomer gir en muskelskade?

Idet skaden skjer merker du en akutt dump smerte.

Ved strekkskader kan du av og til føle noe revne. Smerten går deretter noe tilbake men kommer igjen om du belaster den skadde muskelen.

Er mye av muskelen skadet vil du ha vanskeligheter med å bevege armen eller benet. Ved lettere støtskader vil selve muskelskaden være liten men blødningen kan bli kraftig.

I slike tilfelle vil du kunne fortsette aktiviteten en tid, men etterhvert vil du merke at muskelen stivner og blir vond. Dagen etter vil plagene være verst og det er da vanskelig å bevege den skadede muskelen.

Hva kan jeg gjøre selv?

Ved muskelskader skades mange små blodårer og det blir en kraftig blødning. Dette vil gi større hevelse og nedsette muskelfunksjonen. Det er derfor viktig å stanse eller dempe blødningen raskest mulig.

Har du fått en muskelskade som du merker hemmer deg bør du stanse aktiviteten fordi fortsetter du blir blødningen kraftigere. Dernest bør du legge en ispose eller en kuldepakning over det ømme stedet. Nedkjølingen bør vare en-to timer.

Viktigst er imidlertid at du legger et elastisk bind rundt den skadede muskelen slik at blødningen stanses og hevelsen blir mindre. Bandasjen beholdes på i et-to døgn. Hold deg mest mulig i ro det første døgnet.

Når bør jeg oppsøke lege ved en muskelskade?

Ved alle muskelskader der du har store problemer med å bevege deg eller bruke en skadet arm etterpå bør du oppsøke lege. Det samme gjelder om du ved et støt eller spark mot benet ikke kan belaste det.

Legen vil da undersøke om muskelen er revet helt av og om den trenger operasjon evt ta røntgenbilder som å utelukke brudd.

Om du har nedkjølt muskelen, brukt elastisk bind og holdt deg i ro og tross dette har store problemer med å bruke muskelen bør du også oppsøke lege slik at du kan få rekvisisjon til fysioterapibehandling.

Hvordan skal jeg begynne å trene opp musklene igjen?

Når plagene begynner å bli bedre skal du øke aktiviteten.

Ofte lønner det seg å varme opp muskelen først ved et varmt bad, badstu eller en varm pakning først. Deretter beveger du forsiktig den armen eller benet der muskelskaden sitter.

Forsøk å bøye og strekke i nærmeste ledd slik at muskelen både tøyes og trekker seg sammen. Ha liten belastning og tøy til du kjenner en lett smerte. Etterhvert kan du tøye lenger.

Er du i tvil spør en fysioterapeut som kan idrettsskader.

Når kan jeg gjenoppta trening og konkurranser?

De deler av muskelen som er skadet trenger minst seks-åtte uker for å få igjen normal styrke.

Er det en liten skade vil det være mye uskadet muskulatur og trening kan da gjenopptas i løpet av en-to uker. Er skaden stor, tar det lengere tid.

Før du konkurrerer bør du ha full tøyelighet og full styrke av muskelen. Du bør da prøve deg frem med gradvis økende belastning. Kjenner du noe i muskelen før du belaster maksimalt, må du trene noen dager til og så prøve på nytt.