Å løfte vekter gjør deg ikke bare sterkere. Styrketrening kan motvirke overvekt og bedre stoffskiftet. Det viser en laboratorieundersøkelse ved Boston University School of Medicine.

Ved kondisjonstrening bruker vi muskler som inneholder såkalt fibertype 1. Disse musklene tåler maksimal utholdenhet.

Ved løfting av tunge gjenstander, trenger vi derimot eksplosiv styrke. Da benytter vi oss av muskler med høyt innhold av fibertype 2.

Muskler av fibertype 2 påvirkes av et gen kalt Akt1. For å finne ut hvilke helsevirkninger fibertype 2 har, observerte forskerne genmodifiserte mus hvor de kunne slå Akt1-genet ”av” og ”på”.

Musene hadde ved studiestart Akt1-genet ”av”. De fikk kun mat med høyt sukker- og fettinnhold. I løpet av to måneder var musene svært overvektige. Etter hvert utviklet de også såkalt "fettlever" (steatose), som skyldes at fettsyrer i leveren hoper seg opp.

Forskerne skrudde så Akt1-genet ”på”. Musene gikk fortsatt på den usunne dietten, men begynte likevel å bygge opp muskler av fibertype 2. Både andelen kroppsfett og vekten ble redusert. Fettinnholdet i leveren gikk også ned.

Dette tyder på at fibertype 2 ikke bare er bra for muskelstyrken. Fibertypen har trolig også en gunstig innvirkning på stoffskiftet, mener forskerne.

Kilde: Cell Metabolism 2008