Oppsalg i media de siste par årene om fugleskitt og dårlig hygiene ved anleggene til enkelte produsenter av råtran samt påstander om miljøgifter (PCB og dioksin) i fiskeoljer har sådd tvil om tran er et trygt og nyttig kosttilskudd.

Det er derfor betryggende å vite at mattilsynet fra 2002 årlig har målt innholdet av miljøgifter i fiskeoljer. De første årene ble det påvist høye verdier i enkelte produkter, og disse ble trukket fra markedet. De senere årene er det ikke påvist overskridelser. Produksjonsanleggene med utilstrekkelig hygiene har også blitt fulgt opp. Råtran gjennomgår dessuten omfattende renseprosesser ved de fabrikkene der de ferdige tranproduktene blir framstilt. Ønsker du å gjøre hjertet og blodårene dine en tjeneste, kan du derfor trygt spise en skje tran daglig.

En viktig ingrediens i tran er omega-3 fettsyrer. I en ny forskningsartikkel blir det slått fast at et tilstrekkelig inntak av disse fettsyrene reduserer risikoen for å bli rammet av hjerteinfarkt og hjerneslag og å dø av hjertesykdom. Grunnen er at omega 3 påvirker nivået av skadelige fettstoffer i blodet, og reduserer faren for at blodårene etter hvert blir trangere. Omega 3 gjør også blodårene mer smidige og synes å minske risikoen for å bli rammet av alvorlige rytmeforstyrrelser i hjertet. I artikkelen fastslår man at de fleste personer oppnår et tilstrekkelig nivå av omega-3 ved å spise fet fisk minst to ganger i uken. Hvis man spiser lite fisk, har fått påvist hjertesykdom eller har et alvorlig høyt nivå av fettstoffer (triglycerider) i blodet, bør man overveie å ta et tilskudd av omega-3.

Kilde: Tidsskrift for Den norske legeforening 2010