Mer enn 50 prosent av fiber i norsk kosthold kommer fra brød.

Hvilke næringsstoffer finnes i brødet?

Brød inneholder mye verdifulle proteiner og karbohydrater i form av stivelse.

Mer enn 50 prosent av fiber i norsk kosthold kommer fra brød.

Brød inneholder også litt fett som kommer fra kornet. Dette fettet er flerumettet og av en gunstig type.

I tillegg er brødet en av de viktigste kildene til mineraler og sporstoffer i vårt kosthold, særlig jern, sink og selen. Forøvrig finnes det rikelig med vitaminer i brød, især B-vitaminer.

Blir jeg tykk av å spise brød?

Nei, du kan heller bli tykk av å ha mye fett oppå brødskivene.

For de aller fleste er det gunstig å kutte ut smør eller margarin. Dersom du skal bruke noe spisefett på brødet bør du bruke margariner som er myke ved kjøleskapstemperatur. Det går også an å bruke lettmargariner som inneholder mindre fett og mer vann, men det blir dyrt vann!

Av pålegg er frukt, grønnsaker, syltetøy, prim, cottage cheese, pultost, gammelost og fiskemat i alle varianter meget bra. Magre oster og magert kjøttpålegg vil også være gunstig.

Skjær heller tykke skiver, spar på pålegget og sats på ferskt brød. Det smaker og gjør godt!

Hva består brød av?

Hovedkomponentene i brød er mel, væske, gjær og litt salt. Du kan også tilsette olje, søtningsmidler, krydder, frukt, egg, frø eller nøtter for å variere smaken på brødet. Dette kan også bety noe for holdbarheten av brødet.

Ved å forandre meltypene i brødet kan vi lage en fin loff eller mørkt grovbrød. Til fine og hvite brødvarer bruker du siktet mel, og til grovt bruker du sammalt mel.

Fra et helsemessig synspunkt er det best å bruke mye sammalt mel slik at fiberinnholdet i brødet øker. I tillegg blir det også mer av jern og forskjellige spormetaller.

Du kan bruke både hvete, rug, havre og bygg til å bake brød. De aller fleste oppskrifter inneholder imidlertid en del hvetemel som gjør bakekvaliteten bedre.

Hvorfor trengs væske og salt?

Som væske i deigen kan du bruke vann eller skummet melk. Ved å sette litt salt til deigen holder bakverkets fasong seg litt bedre under steikingen, og gjæringen foregår på en bedre måte. I tillegg vil brødet holde bedre på fuktigheten etter at det er ferdig.

Dersom det er for mye salt vil gjæringen hemmes og brødskorpen bli hard. I de aller fleste tilfeller kan du redusere på salttilsettingen i forhold til brødoppskrifter uten at smak, konsistens eller fasong påvirkes uheldig.

Helsemessig er det gunstig å begrense mengde salt i brødet.

Gjær trengs vel for at brødet skal heves?

Gjær inneholder gjærsopp som kan formere seg når det får passe fuktighet og temperatur mellom 27 og 37 grader.

Ved temperatur over 40 grader dør gjærcellene. Under gjæringen utvikles det lukt- og smaksstoffer og karbondioksid som gjør at brødet hever seg. Har du litt sukker i deigen kommer gjæringen lettere igang.

Hvordan skal jeg oppbevare brød på en god måte?

Brød er en ferskvare med begrenset holdbarhet. Du bør hindre at brødet blir utsatt for uttørking og mugning.

Uttørking skjer raskt i tørr luft, og derfor bør brød oppbevares i tett emballasje. Brød tørker lett ved temperaturer mellom fire og sju grader, og kjøleskapet er derfor en dårlig lagringsplass.

Den mest praktiske måten å oppbevare brødet på er i en plastikkpose i vanlig romtemperatur. Vil du oppbevare brød over en lengre tid er dypfrysing den beste oppbevaringsmåten.

Dersom brødet har sprø eller tykk skorpe vil ofte skorpen løsne når brødet tines opp igjen. Det kan hjelpe å skjære skalkene av brødet, skjære brødet i skiver eller fukte skorpen før man fryser det. Brød bakt med melk og sukker egner seg best til å fryse.