Fiskefett inneholder mye umettet fett som er gunstig for helsa vår.

Dette fettet motvirker utvikling av hjerte-karsykdommer, enkelte kreftformer og visse betennelsessykdommer.

Fiskefett består av mye flerumettede omega-3 fettsyrer. Disse fettsyrene dannes av plankton i havet og føres opp gjennom næringskjeden via fisk til mennesker.

Når du spiser fet fisk blir en del av omega-3 fettsyrene bygd inn i kroppens celler. Dette er sunt fordi du får mindre risiko for å få hjerte-karsykdommer enn de som ikke spiser fisk.

Spiser du fet fisk to-tre ganger i uka eller tar tran daglig er det bra for hjertet og blodårer.

Hvilke andre næringsstoffer inneholder fisk?

Alle slags fisker inneholder verdifullt protein, faktisk like bra som i kjøtt.

Hos de magre fiskene finnes det meste av fettet i leveren, mens det ligger under skinnet på de halvfete og i kjøttet på de fete fiskene.

I tillegg inneholder fisk en del jern og B-vitaminer. Fettløselige vitaminer som A og D er det mye av i fet fisk, og det er mye sporstoffer som jod, fluor, selen og magnesium i saltvannsfisk.

Kan jeg bli allergisk av fisk?

Noen er allergisk mot fisk. De kan få astma og bli tungpustet, få utslett og rennende øyne og nese.

Selv om noen er alvorlig plaget av fiskeallergi er det likevel ikke mange som er rammet. De fleste som er allergiske for fisk reagerer på torsk. Enkelte ting tyder på at man vil reagere med mindre allergi på fet enn mager fisk.

Kan jeg bli smittet av innvollsorm?

Dersom du spiser rå eller svakt varmebehandlet fisk kan du smittes av bendelorm eller larver.

Risikoen for dette er likevel svært liten, og du kan unngå dette helt ved å varme fisken ved 65 grader i mer enn ti minutter, eller ved dypfrysing i noen dager.

Er forurensing av fisk farlig for helsa?

Det er skrevet mye om at fisk kan være forurenset av kvikksølv og andre miljøgifter. Spesielt har man hevdet at fettløselige miljøgifter kan hope seg opp i fet fisk.

I Sverige har de større problemer med forurensning av innsjøer og vassdrag enn vi har. Det kommer av at vi har mindre storindustri. Dessuten får vi det meste av matfisken fra Nordsjøen som er lite forurenset.

Forurensning av fisk er et mye mindre helseproblem enn selve sammensetningen av næringsstoffene i maten vi spiser. Derfor kan vi i Norge med god "samvittighet" spise all den fisk som tilbys på markedet.

Hvilke fiskeslag er sunne å spise?

Alle fiskeslag er næringsrike og sunne, og mange er riktig velsmakende. Dette gjelder både de magre og fete fiskeslagene.

Av de magre typene er torsk, hyse, sei, lange, hvitting, lyr, brosme, åbor og gjedde de vanligste slagene.

Flyndre, steinbit, kveite, horngjel, sik og uer hører med til de halvfete fiskeslagene, mens ørret, laks, blåkveite, sild, makrell, ål og sardiner er de mest vanlige fete variantene hos oss.

Sild og makrell er våre feteste matfisker med opptil 25 prosent av spiselig vare som fett. De fete fiskene egner seg også godt til røyking, graving og salting, i tillegg til koking, steking og grilling.

I Norge har vi lange tradisjoner i å spise fisk, men vi har kanskje litt liten fantasi når det gjelder å lage den til på en variert og smakfull måte.

Og hva blir konklusjonen på dette?

Nyt fisk i alle varianter. Med den rette tilberedelsen vil mange fiskeretter både smake og gjøre godt for de aller fleste.

God appetitt!