Fettstoffer inneholder mer en dobbelt så mye energi som proteiner og karbohydrater per gram.

De vanligste fettstoffene i maten er fettsyrer og kolesterol. Omtrent en tredjedel av energien i maten vi spiser kommer fra fettstoffer hvor fettsyrer utgjør det aller meste.

Fettstoffer er uløselige i vann, men kan for eksempel løses i alkohol.

Hva er forskjellen på mettede og umettede fettsyrer?

Fettsyrene kan være fulle av hydrogen, og da sier vi de er mettede. De fettsyrene som ikke er helt fylt av hydrogen kalles for umettede, og dersom de mangler mye hydrogen kaller vi fettsyrene flerumettete.

Mettede fettsyrer vil ha fast form ved værelsestemperatur. Jo mer umettede fettsyrene er, jo mer flytende er de.

De flerumettete fettsyrene klarer vi ikke å danne i kroppen, så de må vi få tilført gjennom maten. De er livsnødvendige eller essensielle. Det er planter og plankton som lager de flerumettete fettsyrene, og vi får dem i oss når vi for eksempel spiser plantefett.

Hva er funksjonene til fettsyrer?

Fettsyrer har mange funksjoner i kroppen. De er brennstoff, men fungerer også som isolasjon, mekaniske støtputer, byggsteiner i membraner i alle kroppens celler og forstadier til viktige signalstoffer.

I hvilken form får vi i oss fettsyrer?

De fleste fettsyrene i maten vi spiser er bundet tre og tre til en "ryggrad" og utgjør det vi kaller vanlig fett eller triglyserider.

Stort sett er det slik at fett fra dyreriket inneholder mye mettet fett, mens fett fra planter inneholder mye flerumettet fett. I de fleste melke- og kjøttprodukter er det mye mettede fettsyrer, mens det er mye umettede fett i kornprodukter, planteoljer og nøtter.

Det er likevel noen unntak. For eksempel er det mye umettet fett i fet fisk. Matoljer, margarin og smør inneholder svært mye fett. Jo mer flerumettete fettsyrer som finnes i disse matvarene, jo mer flytende eller myke vil matvarene være. Dette gjelder for eksempel soyaolje. Margariner som er myke ved kjøleskapstemperatur inneholder mye flerumettet fett, mens hard margarin og smør er fast ved samme temperatur og inneholder mest mettet fett.

Hvilken type matvarer er det lurt å spise av hensyn til fettet?

Det er viktig å huske på at maten du spiser inneholder en blanding av fettsyrer, og at fett betyr mye for helse.

I hovedsak er det slik at du har høy risiko for å bli syk om du spiser matvarer med mye fett. Dessuten er det spesielt viktig å redusere inntaket av matvarer med mye mettet fett.

Det vil si at vi bør spise lite av fete melkeprodukter som helmelk, smør, fløte og fete oster. Isteden bør vi bruke skummet melk, vegetabilske margariner og magre oster.

Av spisefett bør du bruke soya olje eller olivenolje og myke vegetabilske margariner. Det er også viktig å velge magre kjøttprodukter. Bruk ren kjøttdeig, magert og renskåret kjøtt og magre pølser som kan fåes helt ned i 3 prosent fett.

Ved å redusere inntaket av fett vil risikoen for overvekt, hjerte-karsykdommer og visse kreftformer bli redusert.

Foto: © iStockphoto.com/JoanVicent