Hovedproblemet i det norske kostholdet er at vi spiser for mye mettet fett.

Mat betyr ofte hygge og gode smaksopplevelser. Vi spiser tre-fem ganger om dagen, og det er ofte en fin sosial opplevelse.

Det er viktig å ta vare på denne siden ved matvanene. Glem allikevel ikke at det vi spiser og drikker skal inneholde alt det som skal til for at vi skal vokse, arbeide og holde kroppen ved like.

Derfor er det viktig å velge mat og drikke som inneholder de riktige stoffene i passe mengder. For lite eller for mye kan gi skader. Passe mye er det som er det beste for kroppen.

Hva er det som er bra med norsk kosthold?

Det gode med norsk kosthold er at det inneholder alt det vi trenger. Vi har altså mulighet til å velge sunt og godt ut fra vanlige, norske matvarer. Det er heller ikke dyrt å spise sunn mat.

Gjennomsnittlig brukes mindre enn 15 prosent av tilgjengelig inntekt til mat. I dagens Norge er mangelsykdommer sjeldne, men mange får helseplager fordi de spiser og drikker for mye.

Hva er det som kan bli bedre?

Hovedproblemet er at vi spiser for mye mettet fett i norsk kosthold. En viktig forbedring av kosten kan du derfor oppnå ved å spise magert.

Da vil det være lettere å holde normal kroppsvekt eller gå ned i vekt, og du kan forebygge utvikling av mange vanlige sykdommer. Det er først og fremst hjerteinfarkt og noen former for kreft vi vet vil forekomme sjeldnere når kosten inneholder lite fett.

Hvordan kan jeg spise magert?

Du kan spise magert ved å spare på fete melkeprodukter. Det vil si at du bør bruke skummet melk og magre oster istedenfor de fete typene.

Fettinntaket gjennom osten har økt i de siste årene. Prim, pultost, cottage cheese og gammelost er eksempler på magre oster. Bruk minst mulig hard margarin og reduser bruken av smør og margarin på brødet.

Bruk lite opplaget kjøttmat som pølser, kjøttkaker og kjøttpudding, dersom du ikke bruker de nye magre variantene med tre prosent fett.

Dernest bør du bytte ut en del av kjøttet med fisk. Bruk minst to-tre fiskemiddager per uke. Bruk jevnet saus på fisken istedenfor smeltet smør.

Når du spiser kjøtt bør du bruke rent og magert kjøtt. Du kan også bruke rikelig med poteter og grønnsaker på bekostning av kjøtt.

Kok maten i kjele eller mikrobølgeovn fremfor å steke den. Du sparer på fettet og det dannes mindre kreftfremkallende stoffer. I matlagingen bør du bruke oljer istedenfor margarin eller smør.

Hvordan skal jeg få nok fiber i maten?

Dersom du reduserer på de fete matvarene kan du spise mer av brød, ris, makaroni og grøt, og du vil få mer fiber i kosten.

55 prosent av fiber i norsk kosthold finnes i brød. Grønnsaker og poteter er også viktige kilder til fiber.

Hva kan jeg spise til dessert?

Til dessert kan du spise frukt og bær. Skift ut wienerbrød, fyrstekaker og sjokoladekaker med gjærbakst som for eksempel boller.

Og til slutt: Nyt maten i fellesskap med familie, venner, kolleger eller for deg selv. Du kan få mange gode smaksopplevelser og god appetitt - med sunn mat!