En ny studie viser at man etter å ha drukket bare èn drink har betydelig svekket oppmerksomhet. Deltakerne fikk drikke som enten inneholdt alkohol eller var alkoholfrie. Drikkevarene var laget slik at det var vanskelig for den enkelte å fastslå om drinken inneholdt alkohol.

Deltakerne ble deretter bedt om å telle antall pasninger i et 25 sekunder langt filmklipp som viste tre personer som sparket ball. Midtveis i videoen dukket en mann i gorilladrakt opp i bakgrunnen på filmen. Han gikk forbi de tre spillerne, hamret seg på brystet, for så å forsvinne. Det viste seg at personene som var lett beruset hadde dobbelt så stor sannsynlighet for å ikke observere gorillaen til tross for at den var på skjermen i mer en tredel av videoens lengde.

Bilkjøring krever høy grad av oppmerksomhets for å tolke mange og stadig skiftende inntrykk som skilt, veikryss og andre biler. Hvis man etter èn drink er fokusert på å holde fartsegrensen slik at man ikke blir stoppet av politiet, er det fare for at man ikke oppfatter andre hindringer i veien deriblant fotgjengere.

Kilde: Applied Cognitive Psychology, 2006