Bare ett måltid rikt på mettet fett kan påvirke kroppens evne til å beskytte seg mot noen av de underliggende årsakene til hjertesykdom og hjerneslag.

HDL er betegnelsen for det vi kjenner som ”det gode kolesterolet”. Dette fettstoffet beskytter innsiden av blodårene mot stoffer som fører til proppdannelse i åreveggen – en av de største og viktigste årsakene til hjerteinfarkt og hjerneslag.

Ett måltid med høyt innhold av mettet fett redusere den beskyttende evnen til det "gode kolesterolet", viser forskning. Det mettede fettet kan også påvirke pulsårenes evne til å utvide seg for å kunne tilføre kroppens organer nok blod.

I motsetning kan et måltid rikt på umettet fett øke den beskyttende evnen til HDL, slik at proppdannelse unngås og motarbeides.

Mettet fett finnes i både planter og dyr, og vanligvis er disse fettypene faste ved romtemperatur. Palmeolje og smør er vanlige eksempler.

The American College of Cardiology og The American Heart Association anbefaler at daglig inntak av mettet fett ikke overstiger 7 prosent av total mengde kalorier.

Umettet fett kommer hovedsakelig fra planter og er flytende ved romtemperatur. Eksempler på slike er solsikke- og maisolje.

Det har vært vanlig å tro at usunn mat øker kolesterolnivå og blodtrykk. Nå viser det seg at virkningen av det ”gode kolesterolet” – på bakgrunn av hva vi spiser – kan forandres fra beskyttende til ødeleggende.

Kilde: Journal of the American College of Cardiology 2006