Her er noen gode grunner til å ikke droppe frokosten.

Frokosten er virkelig dagens viktigste måltid. Den gir deg ikke bare en god start på dagen, men er viktig for helse og vektkontroll.

Undersøkelser viser at en sunn frokost gjør at:

- du får et mer næringsriktig kosthold
- du er mer konsentrert og presterer bedre
- du er mer utholdende ved fysiske aktiviteter
- du får lavere kolesterol

I tillegg viser studier at de som spiser frokost veier gjennomsnittlig mindre enn de som hopper over dagens første måltid.

Frokost mot overvekt

En sunn frokost gir en god metthetsfølelse som varer og hjelper folk til å ta riktige matvalg gjennom dagen.

Gode frokostvaner er en viktig del av et sunt kosthold. Alt tyder på at slankere som dropper måltidet gjør en stor brøler.

De som kutter ut morgenmaten vil nemlig føle seg mer sultne gjennom hele dagen og ta igjen for frokosten ved å spise større porsjoner ved andre måltider.

Sunn frokost

Men hva er en sunn frokost? Eksperter mener proteiner gir deg metthetsfølelsen som varer lengst.

Tidligere undersøkelser viser at egg kanskje er det beste alternativet. Forskere ved Pennington Biomedical Research Center sammenlignet vekttap hos kvinner som enten hadde to egg eller et rundstykke til frokost.

Begge måltidene hadde like mange kalorier, men kvinnene som spiste egg gikk ned hele 65 prosent mer i vekt.

Egg inneholder riktignok mye kolesterol, men ett egg til dagen vil ikke påvirke kolesterolnivået hos mennesker med god helse.

Andre studier viser at kornblandinger kan være et lurt innslag i et godt kosthold. En undersøkelse ved Harvard antyder at menn som spiste frokostblanding veide mindre og hadde en lavere BMI enn menn som nesten aldri spiste morgenmat.

Gode frokostforslag

Noen gode eksempler på og tips til en sunn frokost er:

- omelett med en skive ristet fullkornsbrød
- fullkorns frokostblanding med lettmelk og frukt
- havregrøt (bruk skummet melk eller vann) med rosiner og nøtter
- fettfattig yoghurt med frukt
- et hardkokt egg og en banan

Kilde: WebMD 2007