Pass opp for disse matvarene!

Hva har brus, chips og godteri til felles?

Alle er hva kostholdseksperter kaller for ”tomme kalorier”:

- De gir ikke god metthetsfølelse
- De inneholder veldig lite vitaminer og mineraler
- De har lavt fiberinnhold
- Hovedingrediensene er sukker eller fett

Sukkerbombene

Søtsuget kan komme brått på, og den ene sjokoladebiten kan fort bli til en halv plate.

Prøv å stilne søthungeren med sunnere alternativ som frukt eller bær. Du kan også forebygge akutte sukkerbehov ved å spise mellommåltider.

De farligste sukkerbombene er de som kan drikkes. De går fort ned og blir glemt nesten like kjapt.

Pass spesielt opp for disse fem søte synderne:

1. Sukkerholdig brus og søte drikker: Kullsyreholdige drikker, saft, iste og juice inneholder mange kalorier, men lite næring.

2. Kaker, kjeks og søt bakst: Mye sukker og lite fullkorn er ingen god kombinasjon.

3. Søtningsmidler: Sukker, sirup, honning, melis og andre søtningsalternativer bør brukes i moderate mengder.

4. Godteri: Sjokolade, karameller, drops og annet snop er proppfulle av sukker, men inneholder ikke så mye annet.

5. Iskrem: Fløteis i ulike varianter har mye sukker i seg. Ta mindre porsjoner og ligg unna unødvendige sauser, kremer og andre kaloritillegg.

Fettfarene

Matvarer med mye fett og oljer kan inneholde gode vitaminer og fettsyrer som omega-3, men vanligvis er de usunne og rike på tomme kalorier.

Vær særlig oppmerksom på mat med mye mettet fett eller transfett. Eksempler er pommes frites, potetgull, frityrstekt kylling og fete hvetekjekser.

Ett gram med fett har hele ni kalorier, mens karbohydrater eller proteiner kun har fire. Det betyr at fett har to ganger så høyt kaloriinnhold som de andre næringsstoffene.

De fem største fettfarene er:

1. Hurtigmat: Fet og frityrstekt mat har gjort hurtigmatkjeder som McDonalds og Burger King suksessrike. Det finnes imidlertid sunnere alternativ. Velg grovt brød, salater og rene kjøttprodukter. Kutt ut dessert, pommes frites og dressinger.

2. Majones og dressinger: Disse inneholder som regel mye fett og oljer og kan heve kaloriinnholdet enormt i et ellers sunt måltid. For eksempel gir to spiseskjeer med majones hele 198 kalorier og 22 gram ekstra fett.

3. Chips: Poteter er ikke farlige i seg selv, men er noe av det mest usunne du kan få i deg når de blir kombinert med mye fett og salt.

4. Kjeks: De kan kanskje virke som et godt mellommåltid, men sjekk innholdslisten først. Vanligvis består de hovedsakelig av hvitt mel pluss en hel del fett.

5. Frossensnacks: I frysedisken finnes mye småsnacks som enkelt kan tilberedes i mikrobølgeovnen: porsjonspizzaer, vårruller, fylte rundstykker og lignende. De inneholder mye kalorier fra fett og oljer, men gir ingen metthetsfølelse.

Kilde: Web MD 2007