Er virkelig fisk og rødvin så bra for helsa som ”alle” sier?

Noen matvarer er sunne den ene dagen, og ikke fullt så helselige den neste. Hva stemmer? Vi tar her for oss disse fire:

- fisk
- meieriprodukter
- rødvin
- soya

Fisk

- Gammelt nytt: Å spise fisk en gang i uka kan redusere risikoen for hjertesykdom med mer enn 30 prosent, ifølge en omfattende studie.

- Siste nytt: Det er ikke fisken i seg selv som gir hjertet sunnere arbeidsforhold. Helseforskjellene skyldes at personer som spiser fisk regelmessig har generelt bedre kostvaner enn de som sjelden spiser fisk, viser en studie nylig publisert i fagtidsskriftet American Journal of Cardiology.

Én ny studie er ikke tilstrekkelig for å motbevise resultatene fra utallige undersøkelser som har funnet at omega 3-fettsyrer fra fisk reduserer risikoen for hjertesykdom. En bør spise fisk minst to-tre ganger i uken for å oppnå denne gunstige helsefordelen.

Meieriprodukter

- Gammelt nytt: Et kosthold rikt på meieriprodukter kan hjelpe deg med å gå ned i vekt. Et høyt inntak av melkevarer kan redusere kroppsfettet med opptil fem prosent, viser en studie ved University of Tennessee.

- Siste nytt: Nyere forsking tyder på at meieriprodukter ikke kan redusere vekten i det hele tatt.

Undersøkelser har vist at kalsium også gir økt nivå av kalsitrol. Kalsitrol er et hormon som gjør at kroppen lagrer mindre fett. Virkningen er best når kalsium blir gjennom den vanlige maten framfor kosttilskudd. Inntil forskerne blir enige seg i mellom, vil det trolig ikke skade å ta et glass melk til dagen. Kalsium trenger du uansett.

Rødvin

- Gammelt nytt: Antioksidantene i rødvin reduserer risikoen for blant annet hjertesykdom, kreft og Alzheimers. Antioksidantene finnes i skallet på vindruene og hindrer sykdomsframkallende skader på cellene.

- Siste nytt: Hvitvin er like sunt som rødvin. Druekjøttet, som brukes i produksjon av både rødvin og hvitvin, inneholder like sterke antioksidanter som dem i drueskallet, viser ny studie.

Mer forskning må til for å understøtte dette funnet. Andre undersøkelser har vist at øl og brennevin også har lignende helsefordeler. Dette kan tyde på at alkohol i seg selv også gjør kroppen godt. En-to drinker hver dag ser ut til å ha god innvirkning på helsa. Drikker du mer enn anbefalt, vil imidlertid den gunstige effekten forsvinne.

Soya

- Gammelt nytt: Soya reduserer risikoen for blant annet hjertesykdom og kreft. Forskere har knyttet det høye soyaforbruket i Asia til den lave forekomsten av hjertesykdom blant befolkningen i disse landene.

- Siste nytt: En studie som tok for seg 200 andre undersøkelser om soya viser at soya har liten innvirkning på utviklingen av hjertesykdom og kreft.

Soya inneholder mye kalsium, proteiner og sunt flerumettet fett. Kostholdseksperter er likevel enige om at soya alene ikke har den store evnen til å redusere risikoen for enkelte sykdommer som tidligere antatt.

Kilde: Web MD 2007