Morten lurte på hvilket proteintilskudd som var best med tanke på trening.

Morten hadde vært plaget av kviser, men etter at han begynte med kremer mot dem var de nesten forsvunnet. Han kom for å fornye resepten sin.

I dag ønsket imidlertid Morten å vite mer om kosttilskudd.

Pasient Hvilket proteintilskudd er best?

Lege Er det med tanke på treningen du lurer på dette, Morten?

Pasient Alle vet jo vet at man må ha proteiner for å få bra resultater når man trener. Musklene er jo tross alt laget av proteiner. Er de ikke det?

Lege Jo – du har helt rett i at muskler først og fremst består av proteiner. Hvor ofte trener du, og hvordan legger du opp treningen?

Pasient Fire ganger i uken. 40-60 minutter hver gang. Annen hver gang er det styrketrening eller spinning.

Lege Det er veldig bra. Du ser veltrent ut. Hva slags mat spiser du?

Pasient Alt mulig. Unngår junk, men ellers spiser jeg det mor lager.

Lege Proteiner utgjør omtrent tolv prosent av all energien i et alminnelig kosthold. Kroppen din blir derfor tilført mye protein hvis du spiser deg mett hver dag. Spiser du for eksempel 4000 kalorier daglig, tilsvarer dette 480 kalorier eller 120 gram protein. Det dekker proteinbehovet til en toppidrettsutøver som veier 80 kilo. En annen ting er at proteintilskudd ikke sjelden er ganske dyre, har dårlig kvalitet og i verste fall kan gjøre deg syk.

Pasient Jammen – det er ikke det de sier der jeg trener. Jeg har kjøpt noen bokser der og synes det funker bra. Men jeg bare lurer på om det er noe annet som er bedre.

Lege Ja – det er det, og det koster deg ikke noe. Drikker du melk, spiser grovt brød og kornprodukter samt grønnsaker fyller du musklene dine med førsteklasses "brensel". Slik mat inneholder rikelig med proteiner, vitaminer og mineraler.

Pasient Ok - jeg skjønner at du ikke vil anbefale noe.

Lege Kanskje du kan se hvordan det går med treningen hvis du dropper proteintilskuddet en periode.

Pasient Hm... Ja – det kan jeg jo kanskje...

Foto: © iStockphoto.com/Kirza