Røyksug er svært vanlig etter å ha stumpet den siste sigaretten. Med en god plan i bakhånd er det lettere å motstå fristelsen når den melder seg. Den første tiden etter at du har tatt din (forhåpentligvis) siste røyk, vil du med jevne mellomrom få sterke sug etter røyk. Et sug varer vanligvis i kun 2-4 minutter, og både styrken og hyppigheten avtar dramatisk i løpet av de to første ukene.

Hvordan kan du unngå å ”sprekke”? Her er noen førstehjelpstips du kan ty til når behovet for røyk blir veldig sterkt:

• Rett oppmerksomheten over på noe annet enn røyk. Husk at suget kun varer i noen få minutter.
• Spis frukt.
• Drikk et glass vann, gjerne med sitron i.
• Citrussmak, peppermynte, mentol og salt lakris kan dempe lysten på røyk.
• Gå en liten tur. Mosjon er perfekt når du skal slutte å røyke.
• Pust dypt og rolig. Forestill deg at du surfer på en bølge.

Vær forberedt

Hvis du på forhånd har tenkt gjennom hva du skal gjøre når du får lyst på en røyk, er det lettere å avstå. Det er lurt å ha en plan for de første dagene etter at du stumper røyken. Gjør noe som du synes er gøy og som gir deg overskudd. Vær sammen med mennesker som gjør deg glad og vær snill med deg selv.

- Har du flere sigaretter liggendes hjemme? Eller en haug med lightere og fyrstikker? Kast det! Gjør hjemmet ditt til en røykfri sone.
- Unngå mat og drikke som gjør at du får lyst på røyk. Salater og fisk gir mindre sug enn tung mat.
- Ikke drikk for mye kaffe. Virkningen av for mye kaffe kan forveksles med abstinens etter røyk.
- Vær forsiktig med alkohol, da dømmekraften svekkes. Vær klar over at å trappe ned til festrøyking kan være svært vanskelig. Én røyk på fest blir fort den første av mange.
- Drikk vann, juice eller te.
- Unngå stress. Prøv å ta deg tid til noen rolige dager. Pust dypt med magen, og vær ute i frisk luft. - Gå en tur. Ikke bare fjerner det røyksuget, den ekstra aktiviteten kommer godt med ettersom det er vanlig å legge på seg noen kilo ved røykeslutt.
- Det er ikke bare nikotinen som er vanedannende. Du er blitt vant med å ha røyken mellom fingrene og i munnen. Finn noe annet som du kan fikle med, for eksempel en penn, en stein eller nøkler. I stedet for å ha en sigarett mellom leppene kan du bruke tannpirkere. Knask på sukkerfrie pastiller, bruk tyggegummi eller tygg på penner. v - Fortell venner, familie og kolleger at du har sluttet.
- Unngå situasjoner der du vet du vil bli fristet. Lag en plan med konkrete ting du kan gjøre i stedet for å røyke.

Grunner til å slutte

I svake øyeblikk er det lett å glemme hvorfor man vil slutte. Da kan du tenke på dette:

- I tobakk er det minst 50 kreftfremkallende stoffer.
- Omtrent 33 prosent av alle krefttilfeller skyldes røyking.
- Kun ca ti prosent av lungekreftpasienter er i live fem år etter at kreften er oppdaget.
- Et år etter du slutter å røyke, er faren for hjerteinfarkt halvert.
- Tenk på hvor mye du kan spare. Røyker du 20 sigaretter daglig i fem år, kan du spare over 100 000 kroner! Tenk på alt du kan gjøre for disse pengene.

I tillegg får du:

- bedre kondisjon
- sterkere lukte- og smakssanser
- sunnere og penere hud
- hvitere og finere tenner
- bedre ånde -

Snakk med legen din

Snakk med legen din for å få råd og informasjon om hvilke hjelpemidler som best kan passe for deg dersom du ønsker å bli varig røykfri.

Kilder: www.kreftforeningen.no