Hver femte røyker har tidligere hatt røykeslutt som nyttårsforsett - uten å lykkes. En viktig grunn er at det krever betydelig motivasjon og planlegging for å bli røykfri.

La nyttårsforsettet derfor være å slutte for eksempel 15. januar. Det gir deg tid til å gjøre de nødvendige forberedelsene.

De fleste vet at kroppen blir skadet av røyken. Den forkorter i gjennomsnitt livet med 10-15 år. Samtidig er nikotin så fysisk og psykisk vanedannende at kroppen forlanger å få sine daglige påfyllingsdoser.

Legg en plan

Tenk grundig igjennom hvorfor du ønsker å slutte. Velg konkrete begrunnelser, skriv dem ned og minn deg selv jevnlig på dem. Legg også en plan for hvordan du skal komme deg gjennom den første tiden når kroppen lærer seg å leve uten nikotin.

Hvordan skal du takle de situasjonene der du gjerne tar deg en røyk som for eksempel i jobbpauser, etter middag, på fest, ute på byen eller lignende?

Jevnlig mosjon gir fysisk og psykisk overskudd til å mestre den første tiden som røykfri og motvirker tendens til vektøkning. Trening gjør det lettere å slutte og røyke og gi deg ytterligere helsegevinst.

Det er mange måter å bli røykfri. Noen foretrekker å bråslutte. Andre har nytte av å trappe ned tobakksforbruket gradvis. Det begrenser det fysiske og psykiske ubehaget som røykeslutt medfører. Når man erfarer at man klarer seg med stadig færre sigaretter, innser man etter hvert at et liv uten røyk er mulig. Da er tiden inne til å stumpe røyken for godt.

Det finnes hjelpemidler som kan dempe kroppens lengsel etter sigaretter. Nikotintyggegummi eller – plaster har god effekt. Det har også legemiddelet Zyban.

Det er lov å lære...

Man bør om nødvendig gi seg lov til å kutte ut røyken flere ganger hvis man ikke lykkes ved første forsøk. Å bli røykfri er det mest helsefremmende tiltaket man kan gjøre.

Når man er ansvarlig for et så viktig prosjekt, må man gi seg selv anledning til å lære av sine feil.

P.S.: Les dette hvis du ikke ønsker å slutte.

En stor undersøkelse viser at man oppnår en viss helsegevinst ved å skifte fra sigaretter til sigarer eller pipe. Et slikt skifte vil omtrent halvere risikoen for å utvikle sykdommer som forårsakes av røyking, det vil si lungekreft, kronisk bronkitt og emfysem samt hjerte- og karsykdommer.

Ved å følge opp 21 520 menn fant man at resultatene stort sett skyldes at sigar- og pipebrukere får i seg mindre mengder tobakk enn sigarettrøykere. I tillegg inhalerer de mindre.


En viktig grunn er at det krever betydelig motivasjon og planlegging for å bli røykfri.