Norske forskere har nylig publisert en undersøkelse av de viktigste kildene i vårt kosthold til såkalte antioksydanter. Felles for disse stoffene er at de nøytraliserer kjemiske ”sprengladninger” – såkalt frie radikaler i kroppen.

De frie radikalene er biprodukter ved en rekke kjemiske prosesser og kan blant annet skade arvestoffet i våre celler. Over tid øker dette risikoen for å bli rammet av kreft, sykdommer i hjertet og blodårene, diabetes, grå stær og ulike kroniske betennelser som for eksempel leddgikt. Frukt og grønnsaker inneholder antioksydanter begrenser radikalenes mulighet til å skade oss. Helsemyndighetene i de fleste land anbefaler derfor at man spiser mer grønt.

De norske forskerne har nå målt nivået av ulike antioksydanter i blodet og hvilke mat- og drikkevarer de kommer fra. Resultatene var som følger:

• grønnsaker 2 prosent
• kornblandinger 4 prosent
• vin 4 prosent
• te 8 prosent
• frukt 10 prosent
• kaffe 64 prosent

Undersøkelsen er ikke et endelig og uomtvistelig bevis på at kaffe er det sunneste vi kan drikke, men funnene gjør at man trygt kan nyte en ekstra kaffekopp med god samvittighet. Den samletet helsegevinsten hvis blodtrykket er høyt er mer usikker.

Kilde: Journal of Nutrition 2004