Mer eller mindre nattesøvn øker dødeligheten.

Kutter du ned antall timer med søvn stiger sjansen for å dø av hjerte-karsykdom.

Øker du søvnperioden høyner du imidlertid risikoen for å dø av andre årsaker.

Det viser en studie ved University College London Medical School.

Sov konsekvent

10 000 personer deltok i undersøkelsen. Alle var mellom 35 og 55 år da de entret studien.

Forskerne så at sannsynligheten for å miste livet av hjerte-karproblemer steg for noen av deltakerne som kuttet ned på nattesøvnen. Disse personene sov ved starten av undersøkelsen seks, sju eller åtte timer hver natt.

Deltakere som hadde sovet sju eller åtte timer i begynnelsen økte sjansen for å dø av andre årsaker dersom de forlenget søvnperioden.

Personer som vanligvis sov fem til seks timer eller mindre, kunne derimot trygt ligge lenger og også tjene på det helsemessig.

Resultatene viser at det beste er å holde et konsekvent søvnmønster med mellom sju og åtte timer søvn hver natt.

Søvntips

Følgende råd kan hjelpe mot søvnproblemer:

- Legg deg og stå opp til de noenlunde samme tidene
- Ta det med ro og slapp av før sengetid
- Styr unna koffeinholdige drikker om kvelden
- Ikke gå til sengs sulten, men en bør heller ikke legge seg rett etter et stort måltid
- Unngå anstrengende aktiviteter seks timer før leggetid

Kilde: SLEEP 2007