Med selvmord menes en bevisst eller viljestyrt handling som mennesket foretar for å skade seg selv, og hvor skaden fører til døden.

Hvis skaden ikke fører til døden, snakker vi om selvmordsforsøk.

Hvor mange tar livet sitt i Norge?

I vårt land er det nå hvert år rundt 550 mennesker som blir registrerte som døde i selvmord. I tillegg er det vanlig å regne med et mørketall på 25 prosent, slik at virkelige tall sannsynligvis er nærmere 700.

I Norge er det om lag 10.000 mennesker som hvert år blir innlagt i sykehus etter selvmordsforsøk. I 1994 var tallet av Folkehelsa beregnet til 8900.

Man regner med at de fleste mennesker i løpet av livet kommer bort i selvmordstanker i vanskelige livssituasjoner.

Er det flere som tar livet sitt nå enn før, og hvem er det?

Bekymringsfullt i den norske situasjon, er at selvmordshyppigheten spesielt har øket hos de unge, og særlig hos unge menn i alderen 15-29 år.

Selvmord er den nest hyppigste dødsårsak hos mennesker under 30 år. Omtrent dobbelt så mange dør i dag ved selvmord enn i trafikkulykker.

Selvmordshyppigheten har falt de siste par år. I 1988 døde 708 nordmenn i selvmord. I 1994 døde 530. Tallet har falt jevnt over tidsrommet.

Hvor er selvmord vanligst?

Selvmord har tradisjonelt vært et fenomen som er mer utbredt i store byer enn i små byer og på landet.

I dag øker selvmordshyppigheten mest i små byer og i distrikts-Norge, spesielt i de nordligste fylker og Agder-fylkene når det gjelder ungdom under 30 år.

Tar barn livet sitt?

Enda er det heldigvis bare et lite antall barn under 15 år som tar livet sitt.

Tar menn livet sitt oftere enn kvinner?

Selvmord er nesten tre ganger så hyppig hos menn som hos kvinner.

Hva går et menneske gjennom før det tar livet sitt?

De fleste mennesker som ender opp med å ta livet sitt, har gjerne gjennomgått en såkalt selvmordsprosess, som er utviklingen fra de første selvmordstanker melder seg til det fullbyrdede selvmord.

Denne prosessen kan finne sted i løpet av dager, uker, måneder eller år. Den er en følge av mange samvirkende faktorer og vokser frem i et menneske i samspill med de nærmeste omgivelser.

Selvmordsprosessen kan starte i hvilken som helst alder. For de aller fleste utvikler heldigvis prosessen seg ikke videre til selvmord.

Prøver selvmordskandidater å få hjelp?

Forut for selvmordet kan man gjerne observere noen fenomener. Mennesket har gjerne på en eller annen måte søkt hjelp, eller forsøkt å komme i kontakt med andre, uten at andre alltid har skjønt alvoret.

60-80 prosent av dem som tar livet sitt har vært hos lege i den siste måneden.

Kan man merke om en person vil ta livet sitt?

Signalene som når andre, er gjerne at mennesket isolerer seg, blir likegyldig, passivt og negativt. De blir uselvstendige, klamrer seg til andre og gir uttrykk for rådvillhet.

I denne fasen går mennesket mer og mer inn i seg selv ofte med drømmer om å begå selvmord, og fjerner seg på en måte gradvis fra livet.

Hvis en person ikke bare signaliserer å ha tenkt på selvmord men også gir uttrykk for hvordan selvmordet skal begås er det et alvorlig tegn. Tidfesting er også et alvorlig faresignal.

Hva betyr avskjedsbrevet til den som tar livet sitt?

Den selvmordstruede vil også gjerne vise sinne, først og fremst rettet mot seg selv, men også tilsynelatende umotivert sinne rettet mot andre. Anklagende avskjedsbrev overfor nære medmennesker kan danne avslutningen.

I den siste fase forut for selvmordet går mennesket ofte inn i en mer rolig og avklaret tilstand, som kan mistolkes som en bedring og som først i ettertid blir forståelig.

Copyright 2006 iStock International Inc. Photo: Amanda Rohde

50 Kommentarer

# Guest 29-11-2016 17:54
Har fått selvmordstanker nå i det siste. Men tankene har verdt der i 2 år. Jeg venter bare på en gylden mulighet! peoblemet er at jeg vil ikke at noen skal vite det eller noenting.

Jeg vil bare være i fred!
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 01-11-2016 00:01
Et avskjeds brev er noe man skriver for å kunne fremdeles for sikre seg om at folk for eksempel vet at du var glad i dem og at de ikke må klandre seg selv for hva som skjedde. Når du tar ditt eget liv så virker det kanskje som at du er egoistisk men alt du gjør er å tenke på andre. Tenker på hvor lei seg de vil bli og alt det, men du tenker også at de kommer over det. Alt du tenker er at du ikke orker mer, hvorfor skal du lide hver eneste dag for å holde andre fornøyde, det blir slitsomt til slutt og det er da du innser du bare må gi slipp. Min bestevenninne tok hennes eget liv bare noen måneder siden og jeg fikk ikke noe som helst av en avskjed med henne for hun hadde prøvd før og da hadde hun tatt sin farvel med meg, då når hun gjorde et forsøk til å lyktes så for henne så hadde hun allerede forklart hvorfor. Så for de som skriver avskjeds brev er det viktig for dem å vite at folk skjønner hvorfor og si sine siste ord til de nærme. Akkurat sånn som jeg har gjort nå til min familie.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 02-06-2016 19:52
Hva er poenget med å fortsette?
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 23-09-2015 18:19
Guest

Jeg er en mann på 49år. har vært deprimert hele livet på tross av langtidsterapi. Jeg kommer til å ta mitt liv.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 06-11-2015 02:44
Det høres veldig trist ut. Jeg håper du ikke har gjort dette og ikke kommer til å ta livet ditt. Jeg kan tenke meg hvorfor du vil ta selvmord og som du sier du var deprimert hele livet.
Jeg vil anbefale deg å gjøre noe du liker / pleide å like bare for deg selv. Dra på ferie, prøv å gjøre noe nytt, prøv å se på livet som en ny start.
Og husk at du er aldri alene, kanskje langtidsterapi hjalp ikke men hva med å prøve kurs eller møter med andre som sliter med depresjon ? Kanskje det kan hjelpe og se hvordan andre takler det? Og få noen ideer
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 18-09-2015 09:39
Kommer og går, livet består enda. Behandling hjalp men over nå. Glede noen dager men ofte sorg. Fight, Fight to maintain.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 26-08-2015 23:26
Kjempe seriøs side når dere lar spam fra 16.10.14 stå!

Ja, når man har disse tanker, hvorfor ikke bli svindlet først?! Forkastelig!!
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 20-07-2015 03:14
Hei, er gutt på 15 år og har store deprisjoner, har slitt med selvskading på de verste tidene, i et par år nå. Men nå er deprisjonene på fult, ex-en har stort sett tat fra meg alle de jeg er glad i. Hun har stilt meg i et dårlig lys, vet jeg ikke har vært noen god kjæreste. Har en del situasjoner med henne som jeg kunne gjort mye bedre, å dette sitter dypt inne i meg. Er utrolig glad i min gamle kjæreste, men rotet alt til, vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Skulle bare ønske jeg kunne flytte fra alt og alle nå, men det går ikke. Vet ingen andre utveier og orker ikke mer. Gutt 15 år
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 06-11-2015 02:36
Hei, er i litt samme situasjon som deg. Bare at jeg har flyttet vekk fra alle og trodde jeg skulle få et bedre liv. Men slik ble det aldri. Tro meg å stikke fra problemet blir ikke bedre. Det er noen måneder siden du skrev innlegget og håper du har blitt mye bedre nå.
Men om du elsker hun er det viktig med god kommunikasjon si hva som plager deg og spørre om hvorfor hun har settet deg i dårlig lys osv.
Å flytte vekk og isolere seg er det dummeste en kan gjøre. Prøv å være sammen med de du er glad i så ofte du kan, prøv å være aktiv og prat åpent om det som plager deg.
Jente 19
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 20-02-2015 21:57
Nå er jeg klar. jeg har vært prøvd behandlt siden 2000. Ingen ting hjelper. jeg vil avslutte livet, men ingen aksepterer det. hva skal jeg gjøre
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 11-06-2015 15:14
Sitat fra Guest:
Nå er jeg klar. jeg har vært prøvd behandlt siden 2000. Ingen ting hjelper. jeg vil avslutte livet, men ingen aksepterer det. hva skal jeg gjøre

Sitat fra Guest:
Nå er jeg klar. jeg har vært prøvd behandlt siden 2000. Ingen ting hjelper. jeg vil avslutte livet, men ingen aksepterer det. hva skal jeg gjøre

Hva er du prøvd behandlet for? ser det er ei stund siden du var her inne.. Hvordan går det akkurat nå?
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 12-08-2014 13:42
# Labben

Dersom behandlinga di ble avsluttet når du nevnte selvmordstanker . Da har du vært svært uheldig med behandler, svært uheldig!

Det viktigste du kan gjøre for deg selv ER å åpne deg opp og dele dine tanker, følelser, hat, sinne, etc. Det trenger ikkje å være en psykolog eller psykiater (men de har utdannelsen), men åpne deg opp for en person som du opplever som en tillitsperson. Evt oppsøk sjelesørger, som du hører anbefales eller en eldre tillitsperson.

Har selv gått igjennom "helvete på jord", og har måttet oppsøke litt av hvert gjennom helsevesenet. "En må være FRISK for å være SYK!", er min oppfatning. Og trenger du én å være forbanna på, gå til Gud! Han lytter til alt du har å si! Gå til Han med ALT!

Og definisjonen TØFF! Det er når mannfolk tørr å prate om følelser!

Les Matteus 6,33 i bibelen.
I den boka vil du finne svar på livets mange spørsmål.

Mvh
Arne
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 06-07-2014 02:00
Jeg har ikke lest alle kommentarene her, men noen. Jeg har ingen venner. De 2 jeg har som liksom skal være vennene mine behandler meg som dritt. Jeg får aldri bestemme hva som skal gjøres når vi er sammen, om jeg prøver si hva jeg vil er jeg vanskelig. Jeg får høre at jeg ikke har sosiale antenner, er uhøflig, krass osv. Selv føler jeg at jeg gjør alt for at de skal få det som de vil. Så om ingen liker meg hvorfor skal jeg leve da? Bare moren min er glad i meg, men jeg er voksen og kan ikke lene meg på henne for alltid. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og jeg orker bare ikke mer. Vet ikke hvordan man tar selvmord. Har prøvd å søke på nettet men finner ikke den informasjonen jeg trenger. Vil ikke mislykkes.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 03-02-2014 23:37
Jeg er ikke redd for å dø og forlate alt, men jeg er redd for selve akten. Jeg trenger virkelig noen å snakke med, Ingen BUP drittpsykologer hjelper, jeg vil snakke med en som har det som meg. Jeg er 15år og har ingen spesiell grunn til å ville dø, har mange venner, men jeg vet bare ikke, jeg vil bare dø, hva faen er galt med meg? Er det i det hele tatt noe galt med meg? kanskje jeg ikke er ment for å leve, synes personer tar andres liv for gitt og at det er så utrolig trist at noen ikke vil leve. Alle dør en gang og jeg vil ikke vente på det.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Guest 10-04-2013 20:50
jeg er en veteran fra utenlands tjeneste som sliter kraftig.jeg har sett ting som ikke vises på tv.bildene fra dette dukker opp hver gang jeg skal sove.sist uke sov jeg 4 timer,som er gjenomsnittet for hver uke.jeg vil ikke nevne noe her som jeg har opplevd,deg egner seg ikke på trykk.selvmords tanken svirrer hele tiden i hodet mitt.mvh arne
Svar | Svar med sitat | Siter
# morez1994 27-01-2011 21:11
Eg e då ein gutt på 17 år.. har slitt å strevd me selvmordstanker (har også selvmordsforsøk ) og depresjon de siste 5 årene.. har jeg alltid hvert alene, aldri hatt noen skikkelige venner som bryr seg så veldig mye.. De få jeg faktisk har fortalt det til har nå sluttet å snakke med meg.. Jeg er lei alt, jeg får ikke til noe. Eneste jeg har i hodet er selvmordstanker , har ikke tenkt friskt på 6 år.. Jeg begynner å bli temmelig lei av livet selv.. Har ingen uten om familie som bryr seg, og dem klarer jeg ikke å si sannheten til.. Sitter alene i klassen. ingen som snakker til meg. Ingen som spør om det går bra eller dårlig. Eneste gangen jeg blir snakket til er hvis læreren spør meg om noge eller en medelev spør om jeg har penger til ham. Jeg har slitt og strev i 5 år og håper snart dette tar slutt!
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 17-01-2009 08:58
Vet ikke helt hva jeg skal si, men som de fleste her har jeg selvmorstanker! Som mange ofte gjør, skylder de på andre mennesker for sine selvmorstanker, det gjør ikke jeg, Jeg fikk i en alder av 21 år en sykdom som vil ramme mitt sosiale liv resten av livet mitt. Har ofte tenkt at selvmord er den beste utveien for meg! Har ikke lyst til å forsette det livet jeg lever nå, men av en eller annen grunn har jeg ikke klart å avslutte det hele, Det er noe som holder meg igjen. Jeg var en gang en normal person, med store framtidsplaner! Jeg holdt på å utdanne meg til byggingeniør, og livet var perfekt! Men så fikk jeg denne jævlige sykdommen, som forandret hele livet mitt. Jeg måtte slutte på studienene mine, jeg sliter med å ha en vanelig rema 1000 jobb, og jeg har problemer med alt annet i livet mitt som krever konsentrasjon! Jeg begynte å gå til psykolog, men dette hjalp ikke i det hele tatt, Det virket ikke som om psykologen forstod mine problemer, og "løste" alle mine problemer med forskjellige piller, som bare gjorde alt verre. Jeg gjorde det slutt med min kjæreste, kuttet kontaken med mine venner, for å spare de for det som skulle skje! Men på et tidspunkt, prøvde jeg et psykadellisk stoff som forandret hele mitt liv. Jeg fikk et totalt nytt syn på livet, og alt var ikke så firkantet som det en gang var før, jeg følte meg ikke lengre så liten. Oppfordrer ingen til å prøve noe slikt, men det hjalp for meg! Dere som vurderer selvmord, IKKE gjør det! Dere har mye å leve for, dere har bare ikke opplevd gledende enda! Er du under 25 og vurderer det, bare legg fra deg tanken, du er for ung til å forstå hvordan livet fungerer, hvordan det er! Ingen i dette rom har hatt det vansekligere enn meg, med en dødelig sykdom! Jeg vet hva jeg prater om! Det finnes en løsning for alle mennesker, bare ikke gi opp, det er det viktigste! Snakk med dine foreldre/famili e/venner/psykol og, det hjelper så mye at du ikke aner det! Det kan forandre hele perspektivet på livet ditt! Beklager min dårlige norsk nå, men skriver på 2 min før jobb. Det eneste jeg ber om, er at du som har kommet deg inn på denne siden og har selvmordstanker , gi det litt tid, søk hjelp! Jeg vet det er jævlig vanskelig, og du føler at det er ingen utvei, men bare gi det litt tid, alt vil bli så mye bedre! Gjør det for min skyld, dine venner, din familie og dine nærmeste! Gi det litt tid! Å ta sitt eget liv er bare en lettvint utvei fra vanskelige tider, noe alle må gjennomgå. Om du som leser har giddet å lese mitt hele innlegg, vær så snill å ikke gjør det fatale! Vær så snill, jeg ber deg! Du er ikke alene, vi er mange som sliter, men heldigvis fins det stor hjelp å få. En psykolog kan bety forskjellen fra et helvetes liv og et nytt syn på livet! Beklager om jeg ordlegger meg dårlig, men har dårlig tid før jobb. Bare lov meg du som leser dette, med selvmorstanker, det er håp for alle! =) Jeg elsker deg!
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 07-03-2008 05:17
Hello Jeg føler med dere som har det vondt og trist. Han var sliten og orket ikke mer. Mørket krøp stadig tettere rundt ham. Han kjente seg og mer usikker. Mer og mer alene. Han turte ikke å se framover, men lot tida bare gå. Det var det enkleste, da slapp han å skuffe seg selv. Det var på tide å ta en pille mot angst og depresjon, så ting kunne bli litt lettere. Ble ting lettere? Det hadde virket slik i starten, men nå viste han ikke lenger. Han hadde begynt å tenke negativt om seg selv igjen, han likte ikke tilværelsen han hadde fått. Usikkerheten tok for mye plass i tankene, han klarte ikk eå slå seg til ro. Han hadde kommet i en ond sirkel og klarte ikk eå finne en vei ut igjen. Mange ganger hadde han prøvd å ta seg sammen, sagt til seg selv at i morgen skulle han starte et nytt liv. Det var nytteløst og ga han bare falske forhåpninger. Raskt datt han ned på bakken igjen og situasjonen ble enda mer håpløs. Var det slik det skulle fortsette? Skulle følelsene ta helt overhånd igjen og alt bli et eneste stort kaos. Han hadde opplevd dette før, ting ble for tunge å bære. Han følte en uendelig håpløshet og tenkte at han skulle sovne for godt. Trist følte han seg. Han greide ikke mer. 14 paralgin forte bestemte han seg for å ta den kvelden. Lenge lå han der og funderte på livet som han hadde levd til nå. Han følte ikke at det var noe positivt, alt han følte ved det var trist. Det var ikke verdt å leve. Ingen viste at han følte seg så nedfor, han hadde holdt følelsene for seg selv. Stengt de inne i et håp om at de bare skulle forsvinne for godt. Men det gjorde de ikke, situasjonen ble bare verre og verre. I et jafs svelget han alle tabelettene og la seg for å sovne for godt...
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 06-03-2008 00:19
så er vist eg oxo her:( har vert sjukemeldt i 14 mndr nå etter eg brøt sammen,har vist 2 sønner som eg ikke får ha samvær med, begge mødrene gikk fra meg før fødselene,ja max uflaks,alt har berre vert dritt dei siste 5 åra ,nå gidde eg nesten ikke stå opp lengre sover opp til 20timer hver dag,gidd nesten ikke gå å handle engang for å få mat i hus. har gitt opp det meste ,ser ikke vits i noe lengre . aldri smiler lengre. hadde mye å gi før men ikke nå lengre.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 03-03-2008 03:45
Orker ikke mer nå..
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 22-10-2007 23:34
hei vet ikke hva jeg skal gjøre. har blitt så mye såret at jeg orker ikke leve mer snart. klarer ikke tenke positive tanker.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 14-08-2007 13:29
Ja, hva med resten av livet til de som blir igjen? Hva med resten av livet til den med selvmordstanken e? Er jo en grunn til at man tar livet av seg. Hvorfor er det mer riktig at den personen skal gå resten av livet å ha det jævlig?
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 31-07-2007 18:24
Som overskriften tilsier har jeg levd med etterdønningene etter et selvmord i min nærmeste familie for 22 år siden. Skulle tro at sårene nå skulle være leget, men nei. De åpnes på nytt og på nytt. Det går ikke en dag uten at jeg tenker på han som er borte. Hva om? Tenk om? Kanskje hvis at...? Det er hele tiden nye spørsmål, jeg tenker ut nye mulige løsninger, dersom situasjonen hadde vært i dag.... Men det er ikke i dag. Og jeg fikk aldri mulighet til å komme med løsninger. Eller hjelpe Eller forteller hvor glad jeg var/er i han Eller si farvel Eller bli med.... Jeg føler meg forlatt, ensom. Jeg har mange i rundt meg, men en mangler, og det merkes. Ingen har klart å fylle det tomrommet, og ingen vil greie det heller. Jeg ble igjen og selv om savnet er stort, og sorgen større, så har jeg besluttet å bli igjen her, fram til mitt timeglass er tomt, og det skal jeg ikke tømme selv, selv om tankene ofte var slik før, så tok jeg den avgjørelsen for snart 15 år siden, at om HAN forlot oss, og ikke ønsket leve lengre, så skal JEG. Mine nærmeste har nok med en som avsluttet selv, jeg vil ikke lengre legge ekstra byrde på deres skuldre, jeg vet jo selv hva det vil si å være etterlatt.... Så det vil jeg gjerne si til dere andre, som ønsker å avslutte livet.... hva med de som blir igjen? Skal de bære bærene? Ta dere tid og tenk over dette, før dere tar ei beslutning. Dere har det tungt nå, men hva med resten av livet til de som blir igjen? Livet blir aldri det samme igjen for de.... Bente 29 år
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 30-07-2007 06:47
Jeg har egentlig alt jeg, så det faktum at jeg ikke smiler lenger, er egentlig synd og skam. Ja kan jo fortelle om mine innerste tanker til alle og enhver om at og om at, men hva nytter det når man bare får høre at en har jo ingenting å klage over? Neivel, har jeg ikke det nei, nei nei.. Jeg skjønner ikke helt det der jeg, hva som gjør at ingen gidder ta meg særiøst når jeg forteller om det, ja at jeg ønsker faktisk å avslutte livet mitt! Jeg har levd et kunstig liv, riktignok vært flink pike og gjort som forventet, men det er egentlig alt. Føler ingen identitet, ingen tilhørighet, INGEN MENING. ER det bare meg, eller er det veldig lett å bli karakterisert som verdiløs i dette landet? Er så lei av forventningspre ss, mas og krav. Virker som at alle rundt meg er med i et maraton, stresser livet av seg for å oppnå det ene og det andre. PÅ et eller annet stadie falt jeg ut, og orket ikke "konkurere" mer. Jeg kunne blitt alt jeg ville sikkert, nådd alle disse MÅLENE. Men jeg er bare jævlig lei alt sammen.. Noen ganger ser jeg på folk, ja bare rundt omkring liksom, og jeg tenker at det er liksom noe robotaktig over dem........ Folk dør virkelig som kopier stort sett, sant det der.... Hvor er moralen? Hvor er respekten? Den er borte, og jeg orker ikke innrette meg i dette pokkers samfunnet. HAter det.. Så kan det bare være noe galt med meg, men faktum er at jeg orker ikke leve i det ekle stygge falske umoralske rotet som er kreert ute i norges land idag. TAKK FOR MEG
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 13-05-2007 03:24
Det er så vanskelig å ta sitt eget liv. Hvis jeg gjør det så kommer jeg ikke til å eksistere hær noe lengre. Ikke føle,ikke elske,ikke se, ikke smile etc. Er det verdt det? Va vil skje med meg hvis jeg gjør det? Jeg har ikke lyst til å dø, men jeg har heller ikke lyst til å leve. Jeg kommer til å såre så mange jeg er glad i hvis jeg gjør det.Men fremtiden skremmer meg! Alt inni meg selv er imot at jeg skal klare meg i verden.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 09-05-2007 21:06
jeg vet hvordan det er å slite når man har det vondt, jeg er ei jente på 20år og er veldig mye deprimert og ingen runt meg. jeg har blitt reddet fra døden 2ganger men vil ikke bli reddet, det er for vondt og kalt og leve. jeg trenger hjlp men får ikke noe hjelp, og det er ikke noen som trur meg når jeg sliter, di trur jeg spiller for å få oppmerksomhet. men jeg har blitt misbrukt av stefar ca 5år og ingen trur meg, jeg har add og emosjonellustab il persjonlighetsf orstyrelse. og sist men ikke minst bodd på 5barneverns insutiasjoner på nesten 3år og jeg har vært inn og ut av psykratrin i 3år og ikke får noe hjelp. jeg har ikke venner eller noe familie så vet godt hvordan det er, men jeg er ikke langt unna nå for å se på at en kan miste sitt liv pga vonde taknker å følser. men håper det er bra med deg og at det løser ser gor deg og dere andre. jeg orker ikke mer....
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 06-05-2007 15:51
Ser det er en stund siden du med innlegget over har skrevet inn, men kanskje du leser likevel. Jeg vet hvordan du har det,og føler så med deg. Håper du har noen du kan snakke med, vanskelig å bære på slikt helt alene. Men det du kan gjøre, som jeg gjorde, er å bli bevisst på en ting. Du skriver: \"har så lyst til å bli lykkelig IGJEN\". Altså du husker tilbake til en dag du var noenlunde lykkelig. Dvs at det enda finnes i deg. Men du har nok utviklet tanker, som setter deg ut av spill. Da må du gjøre noe som er vanskelig, men mulig. Du må sette deg ned, og være ærlig med deg selv. Hva savner du? Hvordan kan du oppnå det? Hvordan må DU legge opp DITT liv for at du skal fungere? Fasader, pssj, hvem bryr seg, alle tenker bare på seg selv idag. Du må ha respekt for deg selv. At du har like mye plass og rett her som alle andre, er et faktum. At alle fortjener et bra liv, er et faktum. Å ville ta livet sitt er en løgn, uansett hvordan du føler det, så er det en løgn. Egoistisk er det ikke, fordi når man er der har man bare ikke mer å gi. Men bare aldri gi opp, jeg lover at det finnes veier ut. Selv om det er svart som bare helvete.... DA må man ikke føle, men tro, vite. Jeg klarte det heldigvis, og ser idag alt det fine istede for det fæle. Men min gode venn klarte det ikke, en nydelig gutt som så mange savner hver eneste dag. Uventet fant de ham, ingen visste noe... Alle sier i etterkant: Hadde vi bare visst....... Så fortell det til noen, jeg VET at folk er glad i dere. En ting som er livsfarlig er å gå på akkord med følelser. En annen ting, slutt å si til deg selv at du ikke orker mer. Kreer positive tanker, uansett hvor jævlig du har det. SKRIVING er viktig, kontroll. Hold deg unna alt som er negativ. Finn en bok, skriv ned gode minner. HVer gang du har det vondt, må du kompensere for vondheten med gode minner. Er alt rundt deg uutholdelig, omgivelsene, jobb, skole, relasjoner osv osv. Da skal du gi deg selv rom til å puste, det er lov. FInnes hjelp og støtte. Til slutt, trist at psykiske problemer enda er så \"hysj hysj\". Det er ekstremt mange som lider under det. Og jeg tror at med litt mer åpenhet, så ville kanskje mye bli avdramatisert. Det skal jammen meg ikke mye til før man føler seg som en ikke fungerende statsborger i Norge idag. Jævlig lei det, dette prestasjonssamf unnet. Virker som at alt som betyr noe idag er inntekten man har, hvem man er som person kan det være det samme med. Men klarte jeg det, kan alle klare å finne livsglede igjen. HEH; tro meg. Jeg ber for alle dere. KLEM
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 27-04-2007 03:25
Vil bare si tusen takk for at det er opprettet en slik side. Selvmord er liksom ikke noe man kan snakke om i samfunnet. Man føler seg som en egoist, negativ eller oppmerksomhetsy k jævel hvis man snakker om det. Som det er sagt ovenfor så må man holde på fasaden, og for meg er det til tider veldig vanskelig. Jeg er så redd for å bryte sammen. Presset innvendig er så jævlig stort. Hva kan jeg gjøre? Er det noen som har noen råd? Jeg savner noen som kan gjøre min tilværelse lettere, men vet at det er for mye å be om.Ingen kan jo redde meg. Det er en hard fakta for meg å takle. Har så lyst til å bli lykkelig igjen!
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 26-04-2007 21:58
Du beskriver min situasjon til punkt og prikke, du som skrev innlegget over. Tenkte akkurat det igår,da jeg skulle sove, at kroppen min er helt utslitt og ødelagt, og jeg har mange timer underskudd på søvn. Men sjelen min er så urolig, jeg klarer ikke sove. Blitt et vrak. VI skal være strebere, blant andre strebere.Alt handler om personlig vinning og fasader. Blås i at du er total garbage innvendig og mot andre.. Lev opp til kravene eller føl deg som en total looser, det er valgene vi har. Jeg savner varme, fra mennesker rundt meg. Verdien av å føle at å være meg er nok. Tro... Jeg tror på at jeg kommer til himmelen, men her føler jeg ofte at Gud har brutt kontakten, uansett hvor mye jeg trygler. Men Gud har da aldri lovet oss en fin tilværelse her. Føles som at skal man ha det bra på jorden,må man bli noen egoistiske jævler. . De snille, eller såkalte naive, som de ofte blir omtalt som, blir som regel de skadelidende.. Jeg orker ikke mer....
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 25-04-2007 23:27
Takk for svar -TT Problemet er at jeg ikke klarer å ta Pause fra noen ting. Føler rett og slett at hodet mitt sprenger.Spesie lt når jeg skal legge meg til å sove og er helt utslitt men får allikevel ikke sove..Bare ligger å tenker å tenker.......Ha r selv godt på en Kristen folkehøyskole og er det noe jeg vil så er det å TRO, men det nytter bare ikke. Sånn jeg ser det så er jeg ikke verdifull og har da ingen rett til å leve. /Alex
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 24-04-2007 12:38
Ser det har vært en del innlegg her om tro. Vil føye meg inn i rekken av å hedre Bibelen, ang hjelpen det er i å faktisk lese der. Til folk som eventuelt har lyst til å prøve å søke til dette, så anbefaler jeg å lese i Bibelen(i DNT), intet annet. OPpsøking av menigheter kan du eventuelt gjøre senere, ønsker du fellesskap. Men absolutt ikke nødvendig. Jeg orker det ikke, siden det er så mye falskhet der.( MIN ERFARING, DEM BAKSNAKKER SÅ MYE DER, OG HAR VÆRT EN DEL STEDER) Det er som vedkommende sier i et par innlegg over, man får et kick av å lese i bibelen. Vanskelig å beskrive. Men av personlig erfaring, da jeg begynte lese i Det Nye Testamentet ble jeg fylt med en trygghet. Alt det Jesus taler om til disiplene sine, og hvordan han anmoder oss til å leve fylte meg med en godhet og fred. Og jeg tenkte, om dette er sant eller ei, ja så har vedkommende uansett noen utrolig gode poeng!! De første kapitlene i DNT handler jo i hovedsak om å være et kjærlig og godt medmenneske, merkelig at det skal være så forferdelig å være tilhenger av. Jeg har vært veldig deprimert, og innlagt en gang med selvmordsforsøk bak meg. To år siden imorgen... Kunne ramset opp all den tid og midler dette har tatt fra meg, men jeg er ikke bitter mer. Har klart å vende det til noe positivt, jeg er faktisk blitt veldig bevisst på å prøve å være et godt medmenneske. Er rett og slett veldig glad i mennesker idag, slik at jeg finner en enorm glede i å være god mot andre. Klarer dere ikke tro, skal dere vite at det er mulig å finne livslyst igjen alikevel. Tror livslyst ligger i å noen ganger vende blikket litt bort fra seg selv... Men håper dere kan få samme gode opplevelsen som meg. Dere er uansett verdifulle på lik linje med alle andre som er her, kristen eller ei, og mange elsker dere. JEg ber for alle her, selv om det kanskje irriterer noen. Men jeg ønsker ingenting mer, en at alle må få slippe det jeg selv har vært gjennom- den totale tomhet.... Huff det er håpløst. Til vedkommende over vil jeg si at jeg opplevde akkurat det samme. Jeg var ressurssterk, populær og flink etter vanlig standard, da ble det verken trodd på eller lagt merke til at jeg hadde et helvete. Endringen kom den dagen jeg begynte sette ord på ting, til folk faktisk forsto at NEI, jeg har det faktisk ikke så bra akkurat nå. Tok en pause, og tenkte gjennom livet mitt... Pause er et nøkkelord i depresjon etter min mening og erfaring. Kjenner veldig mange gjennom ulike støttegrupper, og de fleste som har funnet livslysten igjen har tatt en pause og tenkt gjennom livssituassjone n sin. Ofte kjører man seg ubevisst fast i rutiner man ikke trives med, så plutselig en dag er man trist og utkjørt. Men fordi det går så gradvis, klarer man ikke helt forstå hvorfor man sitter deprimert en dag. Vil for all del også si at jeg enda har forferdelig tunge dager iblant. Det er ikke slik at OI NÅ BLE JEG KRISTEN, NÅ ER LIVET MITT SUPERT! Hvis dere tror det er slik har noen fortalt dere løgner. Troen er jo noe vi erkjenner at vi trenger, fordi vi faktisk trenger noe mer en kraften i oss selv. Det er jo egentlig en erkjennelse av en slags svakhet. Andre trenger ikke dette, og det aksepterer jeg fullt ut. Jeg har 100% respekt for humanister, ateister, muslimer, agnoistekere, buddhister og hinduister (og de jeg skulle ha glemt.) Og for de som finner hjelp og trøst der, BRA!!! Er klar over at andre trosretninger finnes blant folk her og, selvsagt. Har igrunn ambivalent forhold til å blande inn religion på slike sider. Men når det hjalp meg så inderlig, og tenker slik at kan det hjelpe bare en til, ja så er det verdt det....!!! Så hjlper andre religioner for andre, og det er like bra... Dette er bare et forslag, blant mange. Målet er jo at DU skal få det bedre, fordi det er din rett. Jepp, det var alt fra meg..... -TT
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 24-04-2007 06:25
Er en mann på 34 år som alltid har gjort det bra med tanke på et vanlig A4 liv..Det er ikke en eneste person som kan se på meg at jeg sliter.. Alle bekjente og ukjente ser på meg som er vellykket/sterk person.Men innvendig så har jeg det helt jævlig.. Kan ikke huske sist jeg falt en tåre..det er det som er så vondt..Bare jeg kunne klart å felle en tåre!! eneste jeg tenker på er at jeg lever for å blidgjøre andre mens jeg selv bare har lyst til å forlate denne verden. Har vært Tvangsinnlagt flere ganger etter at jeg har prøvd å ta mitt eget liv. Går nå hos Psykolog en gang i uken, men det virker ikke som at de ser eller skjønner at jeg sliter når de ser meg. Er det det ytre som gjelder? jeg har nå skjønt at det ikke er noe hjelp å få!!Neste gang skal jeg klare det /Alex
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 23-04-2007 17:22
Jeg tror at vi ble satt til verden for at vi skulle ha et levelig liv.......det som er så unikt med jesus er at han er med oss hele døgnet dvs hvis vi inviterer han inn i livet vårt.....han trenger seg ikke på oss. Jeg har opplevd det selv, en kan ha problemer, store problemer, en kan snakke event. med hjelpeapp., gode venner, men når en går og legger seg el event. er helt alene er en også helt alene. Jesus er der uansett på døgnet du skulle ha behov for å snakke med noen, han avviser deg aldri. For å bli kjent med Jesus kan du gå til Bibelen og Bibelen er faktisk en levende bok...den er faktisk helt unik. Du blir bare forvandlet og du får rett og slett livslyst. Jeg har prøvd det og det er bare fantastisk. Troen kommer gradvis når du leser B. Snakk om livs- kikk ....jeg sier det igjen det er fantastisk !!!! Lykke til... Hilsen meg
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 23-04-2007 03:18
Alt dette her med religion å sånn,det er egentlig veldig innvikla for meg. Jeg har ikke så mye mer tro på at vi klarer oss bedre med å ha enn tro,for det å ha enn tro kan også ødelegge et menneske som person. Syns egentlig det bler litt for dumt å lage samtaler her inne hvor folk virkeli sliter med depresjon o.l å så snakke om religion. Er det for de dere vet vi er svake? Viss noen kan forklare meg med egne ord hvorfor å hvordan jeg kan få det bedre med kristendomen(no e jeg ikke så sterkt har tro på lenger) så skulle jeg kanskje gitt det enn ny sjanse. Men uanz.. Alle har enn vær sin tro,å troa trenger ikke være religion. Det viktigeste av alt er å ha troa på seg selv! Hadde gud lr jesus virkeli vært her,så hadde de latt meg fått dø,det er mi tro!. . Men..Det er bra for dere som har enn go tro,å syns det hjelper!:) Skal ikke klage på det. Men denne siden her er ikke for å overbevise oss å få enn tro,men det å få oss til å leve å vite at vi ikke er alene med nolignende problemer. .
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 21-04-2007 03:08
Poenget m kristendommen e vel at Jesus elsker oss uanz? Åsså setter han kjærlighetsbude t \"du skal elske din neste som deg selv\" og \" Du skal elske Gud av hele ditt hjerte\" høyest av alt. Det æ vel det man ska prøve å leve opp til? Å elske sin neste som seg selv bety jo at man skal være snill og god mot andre, d æ VIKTIG! Så e vel poenget med at han døde for oss, det at han tilgir syndene våre. Det er lizzom essensen av det, man kan komme som man er............ Så kan man oppkonstruere teser på hvordan en sann kristen bør praktisere. Men så blir man lizzom litt lei d og, spes hvis man vasser i problemer fra før av. Nei hvor vanskelig skal det være tenker jeg.. Enig med hu jenta over, folk bry sæ bare om sex, alkohol, ha det kult å tjene penger... Kjede mæ litt for tia, kan ikje folk finne på noe anna? Lei av å foreslå ting, men alltid ska alle feste og leve livet som di sie.... Syns d bli ensformig æ... Men ok, mæ som æ rar kanskje.. JAJA.. Æg e veldig deppa, men troa hjelper.... Jesus hjelper, ALLTID.. Jesus er virkelig nydelig.. GOD BLESS
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 20-04-2007 16:29
Hva type religion er det du tilhører!? Eller er det din egen!? Jeg må si at deler av det du sier er greit nok! Blandt annet dette: \"Gud spilte ikke med terninger\" - Albert Einstein. SÅ husk, du ble ikke plassert her på jorden for å bli husket. Du ble plassert her for å bli forberedt til evigheten. Ikke en spurv til jorden uten av Gud vil det. Finn livet........ Men sånn er det! Det er ikke bare greit og finne seg til rette i verden bestandig! Noen ganger vet en ikke hva en skal tro! Men jeg må si at jeg har min religion(kriste ndom)! Og det er godt og ha noe og tro på! Det er det for alle enten det er sånn eller sånn.. Men noen Gud som straffer og slikt, nei det er ikke hva jeg tror på! Jeg tror på at det viktigste er hvordan en lever livet sitt med tanke på ens behandling av andre mennesker. At en ikke er slem og gjør ting fordi en vil skade og såre andre! Dette er det viktigste! Være god og snill mot folk. Ellers bør en gjøre det en mener er rett, men en kan jo bruke skjønn(tenke seg til) hva en bør og ikke bør og slikt noe! Jeg synes det er alt for lite religion i norge. De mest religiøse er de fra andre land. Nordmenn gir stort sett blanke i alt annet enn sex, alkohol, ha det kult, tjene penger og ha det kult.. Hilsen ei jenta..
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 20-04-2007 14:42
\" Vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot makter og myndigheter, mot verdens herskere i dette mørket\" EF 6.12-13 Jeg er kristen, og det gjør at jeg alltid finner en grunn til å fortsette livet mitt. Leser disse innleggene, og det vekker fæle minner hos meg, i og med at jeg hadde det slik selv engang. Dette er ikke nok et ekstremt omvendelses innlegg til skremsel og formaning. Det er ofte vanskelig å snakke om troen min, uten at folk føler seg støtt. Desverre har mange mennesker vært dårlige representanter for kr.dommen, slik at mange med GOD GRUNN har problemer med den. Men vær så snill, før dere avviser den, gi dere selv en sjanse til å se den slik den egentlig er. Ikke la falske mennesker (som det sikkert er flest av i menighetene) ødelegge det som egentlig er sannheten. Kristendommen er KJÆRLIGHET! INTET ANNET... Drit i de menneskene som preiker om alt man må ofre og regler man må følge, de LYVER! Gud advarer flere ganger i bibelen mot tomheten. Han sier at verdslige goder blir tomhet. Dali Lamah sier det samme faktisk. Han reagerer på alle selvmordene og depresjonen i vesten, noe som er nesten ikke eksisterende i fattige land. Han mener åndelighet mangler. For faktum er, jorden og dens \"skatter\" fører til åndelig tomhet. Tilfredsstillel se av lyster er flyktig, og fører til TOMHET. Lyster er bra vel og merke, og skal ikke undertrykkes. Men man trenger noe i tillegg, det er poenget. Lystene er ikke NOK! Nei du trenger ikke slutte å drikke, har det moro, ha sex osv osv.. Alltid hører man det, at vi kristne undertrykker alt det GODE. SVADA! Jo nærmere du kommer Jesus, jo mindre trenger du fremheve deg selv. Djevelen forteller oss at Jesus er en kjip fyr, som ikke unner oss noe. At dere orker høre på det neket. Jesus er frihet, frihet fra egoet og misnøyelsen. Tenk deg et liv hvor du blåser i alle disse kravene og maset som omgir deg. Og hør her, hvis dere aldri har forsøkt å finne Jesus, så gjør det nå. Dere trenger ikke si det til noen, det kan være deres ene og alene. Prøv iallefall, hva skader det. Jeg lover, uten andres innvirkning, og at du lar Jesus alene tale til deg, forstår du at det kanskje er noe i det. GI DET EN SJANSE, er jo bare å blåse i det gir det ikke mening. Les ORDET! Begynn i Det Nye Testamente, fint å lese om Jesus. Gamle testamente blir jo på mange måter litt irellevant, i og med Jesus har fridd oss fra loven. Og når du kommer til Paulus sine brev, så er det slik at mange blir provosert, inkludert meg. Men han er omdiskutert, og den kvinneundertryk kingen han representerer må man ta i betraktning er fra en helt annen tid. Kvinner går da heller ikke i Burka, så ta en del av det med en klype salt. Viktigste er det Jesus sier. Gjennom ordet, kommer troen. Ikke hør på mennesker, les ORDET. \" Hvis dere blir i mitt ORD, er dere i sannhet Mine Disipler. Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal sette dere fri. \" Johannes 8.31-32. Og til sist, det heter TRO. Da må dere forstå at baserer man troen sin på følelser er man kristen en dag. Gud føles ofte fraværende, noen ganger for å teste utholdenheten vår. (tenk Jesus som måtte være 40 dager ute i ørkenen, eks på hvordan Gud virker) Derfor, han føles ikke alltid nær. Men de dagene han føles nær, så er det så sterkt og så befriende, at du ikke mister troen din på vonde dager. Engler passer på deg, Gud elsker deg, du er innrettet med talenter i form av nådegave. Du er et unikum som er her for en grunn. \"Gud spilte ikke med terninger\" - Albert Einstein. SÅ husk, du ble ikke plassert her på jorden for å bli husket. Du ble plassert her for å bli forberedt til evigheten. Ikke en spurv til jorden uten av Gud vil det. Finn livet........
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 16-04-2007 05:22
For det første så vil jeg si at du må ikke ta livet av deg! Vet at det kan være tøfft til tider å leve, men man må bare prøve å stå på.Livet er jo tross alt det eneste man kjenner. Du som er så ung kan gjøre mye for at verden blir et litt bedre sted.Håper både du og vennen din får den rette hjelpen dere trenger, og at dere finner deres plass i livet.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 09-04-2007 02:04
Må bare si først etter å ha lest alt her,følger med dere alle! Har hatt det helt for jæveli de siste årene. Ting fynger ikke. Livet fynker ikke. Det sies at bak skyene skinner alltid sola,mn det er smått! Føler mg utilpass her. Jeg føler lizm at jeg ikke hører hjemme eller passer inn noen plass. Jeg er alt jeg hater! Kunne jeg drepe smerten hadde jeg gjort det,men når ikke det går. . Hva annet er det å gjøre enn å ta selvmord? Jeg har prøvd 2 ganger før,havna på sykehuset å etter psykriatisk. Men det sies at alle gode ting er 3? Egentlig søkte jeg bare på selvmord,for å se om det var nogen lure måter å finne løsningen på,får å ikke mislykkes igjen. Men. . Jeg gir ikke opp! I løpet av uka vil jeg ha forsøkt! Alle mine såkalte venner sier du må slutte å vere så negativ,tenke positivt osv osv. Kan regla. Lei av regla. Lei av livet. LEI av alt m livet! Så har jeg også en bestekompis som sliter med det samme,å vi begge klarer ikke mer. Jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe folk,men føler ikke det hjelper. Så lenge folk rundt meg har det bra,får jeg det litt bedre selv. Men når han ikke klarer mer,så.. Han er den eneste som har verdt der for meg hele tiden! Ingen han,Ingen mg. Må bare få ut litt tanker å følelser. Har så stor selvfølelse i det siste, ja.. Orker ikke mer. Men dere der ute,ønsker der alle lykke til! Ingen er perfekt. Å dere som fan ikke vet hva det vil si å ikke ha problemer,har ikke noe å gjøre her inne. Dere sier vi er ego,Men tenk dere litt om. Mesunner dere ikke i det spor! .......
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 07-04-2007 19:53
Jeg har det så innmari jævlig, det er bare en konstant mørk tilværelse! Hva er dette? Jeg har aldri gjort noen noe forferdelig, elller vært en dårlig person! Jeg har levd så godt jeg har kunne hele veien, og har prøvd å være ett bra menneske. Er det nok? NEEEEI:... Jeg orker ikke mer.. Er jeg dømt til å ha et helvete tenker jeg? UANSETT hva jeg gjør er det akkurat som det er forutbestemt at FOR MEG SKAL INGENTING FUNGERE. Har søsken og familie som alle klarer seg bra!! Og jeg har liksom alt selv, alle muligheter, men er noe rart som har skjedd. Jeg lever, ok, men føles på en måte som at jeg lever ved siden av meg selv. Ser at jeg kan ta bruk av dette livet, gjøre bra ting for meg selv. MEn det er så merkelig tilværelse, for jeg har så lite kontroll. Akkurat som det som er fornuftig å gjøre, det som er bra for meg, det eier jeg ikke evne til å gjennomføre. Det er vakuum, det er tomt, det er ett rent og skjært helvete døgnet rundt 365 dager i året. Problemet mitt er at døden er det jeg frykter mest, så klarer liksom ikke gjennomføre det heller. Selv om det er mitt største ønske å forsvinne. Men all den kjærligheten omgivelsene gir meg, gjør det jo enda mer umulig. Men hva er dette? Jeg eier da mitt liv, mine følelser og mine muligheter. Mange mennesker er så onde. Ja jeg har alltid vært heldig, men det er ikke sånn at alle som SER UT TIL å ha masse, har det så jævlig bra. Selv om jeg kanskje har tilsynelatende mange fordeler, som blir misunt, betyr ikke det at dere kan tråkke over meg. Jeg er jævlig følsom, og tar meg nær av all pisset folk serverer. Alle steder jeg går, prøver møte visse med vennlighet, men nei utfrysning og falskhet. Jeg er så lei den sjalusien, så lei alt hatet, falskheten, redsel for det som er ekte. Kan folk skjerpe seg? Begynne å formidle litt kjærlighet, ikke bare ekkel surmuling fordi noen tilsynelatende har flere fordeler... Faen, jeg vil ha tilbake livet mitt... Hvorfor må jeg tillate at de tankene de onde menneskene klarte å opprette i meg skal ødelegge meg.... Jeg var glad i meg selv, likte livet, gjorde mye, men andre mennesker tok alt. Jenteintriger, ondskapsfullt som faen, og det jævligste er når man ser dem får fortsette med ondskapen.... JEG HATER ONDE MENNESKER!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! VIK VEKK FRA MEG DRITTSEKKER TIL DERE SOM ØNSKER DØ FORDI ANDRE MENNESKER HAR INNBILT DERE AT DET LIKSOM ER BEST AT DERE IKKE LEVER, BLI FORBANNA OG STÅ IMOT DE JÆVLENE. DET ER DEN STØRSTE HEVNEN DU KAN GI!!!!!!! VI ER ALLE LIKE MYE VERDT; OG De SOM PRØVER SI OG SIGNALISErE DEG NOE ANNET ER BARE SVAKE MAKTMENNESKER SOM IKKE FORSTÅR VERDEN! HUSK PÅ DE GODe MENNESKENE RUNDT OSS, GLEM DE ONDE, OG LEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEEEEEEEE EV!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! JEG SKAL LEVE!!!!
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 29-03-2007 17:50
Har all respekt for dem som finner tilbake livsgnisten sin ved hjelp av religion/tro. De er heldige, og jeg forstår på en måte deres behov for å formidle denne \"omvendingen\" videre til andre som har det vanskelig. Men jeg oppsøkte selv en bibelskole da jeg var deprimert, og det resulterte i motsatt effekt for meg. Det var der jeg som 19 åring for første gang virkelig gjennomførte et selvmordsforsøk . Men ja, det er hjelp for mange, men på samme tid skal man være bevisst på følelsene sine. Ikke alle klarer kreere en tro etter heftig forbønn fremme i pinsemenigheten . Desto større blir nederlaget når man hører det er en gave som blir gitt fra Gud, når man ved forbønn kommer til tro,og man da stiller spm med hvorfor Gud ikke kan unne deg dette. Har selv fått forbønn i filadelfia flere ganger, og det skjedde svært lite for meg må jeg si. Jeg er kristen idag,basert på en barnetro, og det er mange ganger jeg finner styrke i dette. Men det er noe jeg holder for meg selv, og pleier i meg selv. Har erfart at ofte er det slik i menigheter, at relasjonene mellom mennesker står sterkere enn troen og nestekjærlighet en, virker veldig konkuranseprege t. Går man da inn i en menighet med en naiv holdning om at der vil alle hjelpe deg, og der er alt så mye bedre, kan man få en smell man ikke takler. Men tro er absolutt noe positivt etter min mening, bare husk at det skal være en positiv faktor i livet ditt, ikke negativ..... Farlig med fundamentaliste r som får det til å handle om makt. Idag er jeg frisk. Var ikke troen på Gud som gjorde meg frisk, men troen på meg selv. Bli glad i deg selv, uten det fungerer du aldri. Lykke til.....
Svar | Svar med sitat | Siter
# karline 29-03-2007 11:55
OPPSØK Filadelfiamenig heten. De har reddet flere enn dere aner. Det er pinsevenner , og de ber for dere og støtter dere til dere friskner til , og blir kvitt tvangstanker og depresjon. Dere blir etterhvert sterkere , og vil se det er lettere å stå i mot denne lengselen etter å få slutt på alt. Det finnes ikke noe så vondt som depresjon , angst og tap av livsmot , så en trenger masse hjelp. Ikke nødvendigvis av nær familie , men av mennesker som har følt dette på kroppen selv.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 28-03-2007 02:39
Til alle dere som sliter med selvmordstanker ,vær så snill å oppsøk hjelp!!! Dere har krav på det!!!
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 24-03-2007 10:32
Hvis noen har noen råd, kan dere vær så snill å sende meg en mail på coolman78no (at) yahoo.fr ?
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 24-03-2007 10:30
så vil man jo gjerne finne en måte å gjøre det bedre. Smerten og sorgen man har inne i seg vil noen ganger bare ikke ta slutt, ting virker meningsløst når man foreksempel har mistet noen som var verdifull for deg på en eller annen måte. I min religion (Islam) er selvmord forbudt, og garanterer deg en plass i helvete, så akkurat nå er faktisk det det eneste som stopper meg, for jeg har fortsatt troen og min religion betyr noe, men jeg sliter med dillemaer, for og i mot og frykten for hva som vil skje.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Godfjott 23-03-2007 15:01
Tror nok det. Men det er sikkert verdifullt med fortrolige venner innenfor religionen som kan hjelpe å bære byrdene som fører til tunge tanker og depresjoner. Godfjott.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 21-03-2007 19:33
Mener dere at religion spiller noen rolle for om man enten tar selvmord eller lar være? Er det annerledes for religiøse mennesker?
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 20-03-2007 13:05
Lenge siden du har vært inne nå, hvordan går det egentlig m deg???????????
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 19-03-2007 02:59
Hei alle sammen Jeg er en flyktninger som er ikke flink til å skrive norsk, men håper dere kan fårstå. Jeg vet ikke hva skal jeg si til dere som har selvmords tanker når jeg er selv i dene situasjon, og hva har påvirket de tankene hos meg, dere kan få vite hvis dere leser historien på websiden min www.sviktet.com Ønsker dere alle sammen det beste, og stor klem fra meg.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 19-03-2007 01:48
Hei. Jeg kjente meg igjen i din situasjon, 100%.( utenom at jeg har søkt hjelp da) Om jeg kan gi deg en oppmuntring, eller grunn til å fortsette livet, det vet jeg ikke... Men jeg vil gi en respons iallefall. Føler med deg, vet akkurat hvordan du har det. Det verste er kanskje det du beskriver så bra, at man får det for seg hele tiden, at nei nå skal jeg faen meg skjerpe meg! Men det er alltid så kortvarig. Men når jeg leser om deg, tenker jeg at livet ditt er fylt av så mange muligheter. Du klarte det beundringsverdi ge å ta avstand fra dop, etter lang tids forbruk. Slikt står det respekt av! I tillegg utdanner du deg, i forholdsvis ung alder i forhold til gjennomsnittet. Studier er slitsomt, veldig, sånn er det bare. Men man mååå for all del sette det i riktig perspektiv. Ha litt easy holdning til det, at man gjør sitt beste og det er godt nok. Og du må spør deg selv om du holder på med noe du faktisk liker?? Folk prøver det ene og det andre, kutter studier, starter på nye, søker etter det de virkelig brenner for. Du er 24 år, du er jo så ung!! Har flere venner jeg, som ikke kommer til å være ferdig utdannet før dem er minst 30.. Vanlig det idag, folk har god tid.. Men jeg vet følelsen av å ha mål, men ikke klare gjennomføre dem. Det sliter på selvtilliten. Jeg kan ikke få formidlet en helhetlig løsning til deg, gjennom dette innlegget. Det blir fort tendenserende svada, jeg er ikke den beste til å forklare og oppmuntre. Men du MÅ søke hjelp. Det er alt du har å gjøre slik ståa er nå. Jeg ble frisk av det, etter 5 timer hos en dyktig psykolog( går der enda). Og jeg har vært helt ødelagt i 4 år, er nå 21. Gå til en psykolog, helst litt ung. Jeg har vært hos 8 samtalepartnere , noen sosionomer, psykriatiske sykepleiere og psykologer. Velg psykolog, for all del, og krev nye til du får en kjemien passer med. All respekt for sosionomer og psykriatiske sykepleier, men de har en tendens til å ville litt mer for pasientene sine, enn det som faktisk er mulig for vedkommende på aktuelle tidspunkt.. En psykolog har 7 års utdanning, og vil forklare deg noen elementære ting som gjør deg mer bevisst i hverdagen. Du kan få teknikker for å holde på motivasjonen, og ikke falle ned i de tiltaksløse periodene du opplever. Mange blir tilbudt anti depressiver, men det går fint ann å bli frisk uten, det blir ditt valg. Jeg har vært akkurat som deg, men kan love deg, med en psykolog kan du få tingene på plass.. Du vil ikke dø, i innlegget ditt er det mye higen etter liv... Du kjemper enda, og det betyr at du har noe å leve for. Jeg sa også jeg ville dø engang , men da jeg ble frisk innså jeg at det var løgner jeg fortalte meg selv. Så ikke føl akkurat nå, for følelsene lurer deg. Hør på det jeg sier, for dette vet jeg, du trenger hjelp. Søk det før løgnene fratar deg livet ditt, som er gitt eksklusivt til deg. Oppsøk lege, og fortell. Dem er kjempe forståelsesfull e. Hver 3 ungdom har tross alt depresjon idag, og det er ekstra ille ved studiesteder. Så dette er helsenorge blitt eksperter på. Jeg ønsker deg lykke til. Ingen her kan gi deg en løsning, du har fått ett psykisk problem. Så på samme måte som man trenger sy sting hos en lege ved en skade, så trenger man hjelp når man er psykisk syk. Rart det enda er tabu for mange, i 2007, men blås i det. DEm sier de fleste oppsøker psykolog en gang i løp av livet sitt, vårt indre er jo grunnessensen i oss, er det rart man trenger ordne opp der også noen ganger? Men, du klarer deg, hvis du velger det. Hilsen oslo jente
Svar | Svar med sitat | Siter

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode
Vennligst skriv Sikkerhetskode

Sv: Mangel på hvite blodceller Sv: Mangel på hvite blodceller

22/05/2017 14:03

Hvor mange hvite blodlegemer fant man at hun hadde?

Sv: Kløe og svie i skjeden Sv: Kløe og svie i skjeden

22/05/2017 14:03

Yoghurten renner trolig ut av seg selv. Hvis kløe/svie vedvarer, bør du kontakte legen din for en vurdering....

Sv: Blod i avføring Sv: Blod i avføring

22/05/2017 14:01

Blødningene kan skyldes hard avføring som lager rifter i slimhinnen eller hemoroider. MEN - det kan også...

Sv: endetarm Sv: endetarm

22/05/2017 13:59

Jeg foreslår at du kontakter fastlegen din slik at du få sjekket hva blødningene skyldes. Muligens er...

Sv: insulin hoven i beina Sv: insulin hoven i beina

22/05/2017 13:57

Jeg er ikke kjent med at insulin kan gi hevelse i beina. Kan hevelsen skyldes at du ikke ikke lenger ligger...

Sv: Blødning Sv: Blødning

22/05/2017 13:52

Den eneste måten å avklare om du er gravid er å ta en graviditetstest. Mulighetene for at du er gravid er...

Sv: Kan jeg ha personlighetsforstyrrelse? Sv: Kan jeg ha personlighetsforstyrrelse?

22/05/2017 13:49

Jeg synes du bør snakke med fastlegen din. Kanskje vil dere sammen komme fram til at du vil ha nytte av å...

Sv: Kronisk sykdom og sykepenger Sv: Kronisk sykdom og sykepenger

22/05/2017 13:44

Dersom en arbeidstaker av helsemessige årsaker har særlig stort sykefravær, kan arbeidstaker eller...

Sv: Vondt under ribbeinet. Sv: Vondt under ribbeinet.

22/05/2017 13:44

Stikkende smerter mellom eller like under ribbeina er ofte ufarlige, men hva som er forklaringen hos deg, kan...

Sv: Alvorlig sykdom eller ikke? (om gutt 22 år) Sv: Alvorlig sykdom eller ikke? (om gutt 22 år)

22/05/2017 13:41

Felexin er et bredsprektret antibiotikum som i Norge selges under navnet Keflex. Det brukes mot...

Sv: Om Ritalin og ruspanel på urinprøver Sv: Om Ritalin og ruspanel på urinprøver

22/05/2017 13:34

Du har rett i at metylfenidat ikke inngår i et vanlig analysepanel for rusmidler.

Sv: Sv: Magesmerter, oppblåst over tid og dårlig søvn ... Sv: Sv: Magesmerter, oppblåst over tid og dårlig søvn ...

22/05/2017 13:30

Jeg synes det er vanskelig å si hva skjelvingene dine er uttrykk for, og mener ut i fra din beskrivelse at...

Sv: Sv: Prikking i venstre tommel, pekefinger og under... Sv: Sv: Prikking i venstre tommel, pekefinger og under...

22/05/2017 13:25

Jeg er enig med legen din i at ganglionet ved håndleddet sannsynligvis ikke er årsaken til...

Sv: Kvalme og tannverk Sv: Kvalme og tannverk

22/05/2017 13:22

Hvis han ikke er avmagret, klarer han seg antagelig uten næring i et døgns tid. Væsketilførsel er...

Sv: Skjeggvekst Sv: Skjeggvekst

22/05/2017 13:21

Recrea (minoxidil) er godkjent til bruk mot mannlig hårtap i hodebunnen. Jeg tror ikke det er testet til bruk...

Sv: Revmatisme Sv: Revmatisme

22/05/2017 13:17

Dessverre vet jeg heller ikke hva bevegelsene i den venstre foten skyldes. Kanskje en nevrolog har forslag til...

Sv: Kuldefølelse Sv: Kuldefølelse

22/05/2017 13:14

Hva slags karakter har smertene? Dunkende, lynene, brennende, verkende, som elektriske støt eller andre...

Sv: Svimmelhet Sv: Svimmelhet

19/05/2017 15:35

Benign paroxysmal posisjonsvertigo (BPPV), også kalt "krystallsyken”, er kjennetegnet av anfall av...

Sv: Blodprøver Sv: Blodprøver

18/05/2017 16:04

Økning i antall sirkulerende lymfocytter er en kjent bivirkning av Tysabri. Monocytter, eosinofile, basofile...

Sv: Sv: irritert nupp på leggen som har vært der etpar... Sv: Sv: irritert nupp på leggen som har vært der etpar...

18/05/2017 16:01

Jeg foreslår at du kontakter fastlegen din og lar hun/han se på hevelsen/nuppen. Ut i fra opplysningene i...

Sv: spiseforstyrrelse/anoreksi Sv: spiseforstyrrelse/anoreksi

18/05/2017 15:59

Jeg har dessverre ikke kunnskaper om hvordan sarkoidose påvirker svelg og mage/tarmsystemet. Kanskje du kan...

Sv: sarkoidose Sv: sarkoidose

18/05/2017 15:51

Sarkoidose ble første gang beskrevet av den norske legen Cæsar Boeck for cirka 100 år siden. Sykdommen...

Sv: HPV Sv: HPV

18/05/2017 15:48

Det er sannsynlig at begge er smittet hvis den ene har kjønnsvorter. I så fall er verdien av å bruke kondom...

Sv: Vondt i halsen Sv: Vondt i halsen

18/05/2017 15:47

Det kan være en halsinfeksjon forårsaket av virus. En rekke ulike virus kan gi symptomene du beskriver. Hvis...

Sv: vondt i hals Sv: vondt i hals

10/05/2017 16:10

Hvis ikke smertene tiltar, men kanskje heller avtar, tror jeg at jeg kanskje hadde sette tiden litt an.

Sv: kjevesmerter Sv: kjevesmerter

10/05/2017 16:08

Smerter i kjeven kan ha ulike årsaker. Vanligst er muskulære smerter som følge av gnissing av tenner,...

Sv: ujevne mørke flekker Sv: ujevne mørke flekker

10/05/2017 16:05

Ettersom du har vært undersøkt av to hudleger, tviler jeg på at jeg pr. brev vil kunne gi deg et sikrere...

Sv: abort Sv: abort

10/05/2017 16:03

Jeg tror ikke det er farlig å drikke litt alkohol etter en medikamentell abort.

Sv: ryggsmerter Sv: ryggsmerter

10/05/2017 16:00

Ettersom ingen så langt har funnet en sikker forklaring til tross for en rekke undersøkelser og...

Sv: Trykk i øret Sv: Trykk i øret

10/05/2017 15:53

Ettersom du er blitt undersøkt av en øre-nese-halslege som ikke har funnet noe feil, har jeg dessverre ikke...

Sv: Adrenalin i brystet Sv: Adrenalin i brystet

10/05/2017 15:51

Jeg tenker at energien/tykke geleen etc. kanskje er muskulære spenninger i brystkassen som følge av...

Sv: Revmatiske sykdommer Sv: Revmatiske sykdommer

10/05/2017 15:36

SLE, eller systemisk lupus erythematosus, er en autoimmun revmatisk sykdom. Det innebærer at immunsystemet...

Sv: Mensen med p-stav Sv: Mensen med p-stav

10/05/2017 15:07

Blødninger er vanlige ved bruk av p-stav (Nexplanon). De uregelmessige blødningene er ikke et tegn på at...

Sv: Hypotensjon Sv: Hypotensjon

10/05/2017 14:59

Kan det være migreneanfall din datter har under episodene med hodepine, svimmelhet og synsforsstyrrelsene med...

Sv: Folat Sv: Folat

10/05/2017 14:54

Jeg antar at den høye verdien folat skyldes at hun får tilskudd av folat. Når jeg sjekker...

Sv: ADHD Sv: ADHD

10/05/2017 14:50

Når diagnosen er stillet, kan nevropsykologen, en psykiater eller fastlegen din forskrive medisin - dersom du...

Sv: smerter i kjeven og hjerteflimmer Sv: smerter i kjeven og hjerteflimmer

10/05/2017 14:49

Smerter i kjeven kan ha ulike årsaker. Vanligst er muskulære smerter som følge av gnissing av tenner,...

Sv: Kan jeg være gravid? Sv: Kan jeg være gravid?

09/05/2017 14:59

Hvis han hadde på kondomet hele tiden han var inne i deg og kondomet ikke sprakk, er sjansen meget liten for...

Sv: vondt under magen Sv: vondt under magen

09/05/2017 14:53

Smerter nederst i magen kan ha en rekke årsaker. Ut i fra opplysningene i brevet ditt er det vanskelig å si...

Sv: Kjønnsykdom Sv: Kjønnsykdom

09/05/2017 14:52

Soppinfeksjon er en (av flere) mulig(e) forklaringer. For sikkerhets skyld bør du kontakte legen din slik at...

Sv: Klamydia Sv: Klamydia

09/05/2017 14:49

Ved alle laboratorieprøver forekommer feil. Klamydiatester er intet unntak. Hos personer som faktisk er...

Sv: Trangt og smerte under samleie Sv: Trangt og smerte under samleie

09/05/2017 14:46

Ufrivillige muskelkramper i underlivet, såkalt vaginisme, rammer omkring en av tjue kvinner. Krampene...

Sv: Blod ut av penis Sv: Blod ut av penis

09/05/2017 14:36

Blod i sæden skyldes sjelden noen alvorlig sykdom. Vanligvis finner man ingen forklaring. Konklusjonen blir...

Sv: fimose operasjon Sv: fimose operasjon

09/05/2017 14:34

Jeg synes du bør la legen din kikke på det. Det kan godt hende dette gror av seg selv men greit å være på...

Sv: Kjønnssykdommer Sv: Kjønnssykdommer

09/05/2017 14:33

Herpes er en nærliggende diagnose. Jeg foreslår at du kontakter fastlegen din slik at du kan få stillet...

Sv: Forhold og sex Sv: Forhold og sex

09/05/2017 14:31

Hvis du ikke føler at hans tillit til deg er økende tre måneder etter hendelse, og du føler deg truet av...

Sv: Brun utflod og blod etter ubeskyttet sex Sv: Brun utflod og blod etter ubeskyttet sex

09/05/2017 14:18

Endringene i utflod og uvelheten nederst i magen kan skyldes en infeksjon. Jeg foreslår at du kontakter...

Sv: Hårballer Sv: Hårballer

09/05/2017 14:17

Det vet jeg dessverre ikke og foreslår at du lar fastlegen din kikke på det.

Sv: Ulykkelig Sv: Ulykkelig

09/05/2017 14:16

Det er forståelig at du savner intimitet og fysisk kontakt. Det synes jeg ikke du trenger å ha dårlig...

Sv: utflod og sopp/klamydia en sammenheng? Sv: utflod og sopp/klamydia en sammenheng?

09/05/2017 14:10

Det er ikke mulig å si hva utfloden skyldes uten å undersøke deg. Jeg foreslår derfor at du kontakter...

Sv: Jeg har herpes og har truffet en mann med MS Sv: Jeg har herpes og har truffet en mann med MS

09/05/2017 14:09

De fleste personer i Norge er smittet med HSV1. Det er derfor ikke usannsynlig at din partner også er det og...

Sv: Hals klamydia Sv: Hals klamydia

09/05/2017 13:21

Klamydia kan overføres til halsen ved munnsex (spesielt munnsex med penis) eller ved å kysse en person som...

Sv: Kortison Sv: Kortison

05/05/2017 14:44

Ja - symptomene du nevner er ikke vanlig etter injeksjon med kortison. Hvis du ikke føler tegn til bedring,...

Sv: forkjølelse Sv: forkjølelse

05/05/2017 14:42

Forkjølelse skyldes en rekke ulike virus som stadig endrer seg. Det er derfor vanskelig å utvikle en...

Sv: Sv: Egenmelding i samme tid som man er Gradert syk... Sv: Sv: Egenmelding i samme tid som man er Gradert syk...

05/05/2017 14:41

Man kan ikke bruke egenmelding for den "friske" delen når man er gradert sykmeldt. Det er fordi en vil se...

Sv: gallestein/galleblære operasjon Sv: gallestein/galleblære operasjon

05/05/2017 14:39

De aller fleste blir kvitt plagene sine etter at galleblæren er fjernet. Det er ulike årsaker til noen ikke...

Sv: Sykdom Sv: Sykdom

05/05/2017 14:36

Det kan jeg dessverre ikke nok om til å gi deg et svar på. Det høres ut som du har en sjelden tilstand og...

Sv: Hoven Lymfeknute Sv: Hoven Lymfeknute

05/05/2017 14:33

Slik jeg forstår brevet ditt med stor og økende hevelse, synes jeg dere bør oppsøke legevakten eller...

Sv: Intensive smerter under ribbein Sv: Intensive smerter under ribbein

05/05/2017 14:26

Muskulære smerter pleier ikke å vare så lenge. Ettersom du har forsøkt smertestillende, massasje, badstu...

Sv: Mens spørsmål. Sv: Mens spørsmål.

05/05/2017 14:24

Her er en fornuftig artikel om dette spørsmålet: goo.gl/VMbkJK

Si oss din mening

Takk for at du tar deg tid til å si din mening. Vi setter pris på å lese dine synspunkter.
Captcha plugin 2+ for Joomla from Outsource Online
 
x

Fyll inn ditt navn, din epostadresse og få fordeler

* Skriv inn ønsket brukernavn
* Skriv inn gyldig e-post!
* Skriv inn passord! (Minst 6 tegn)
Her velger du brukernavn og passord. Hvis du eventuelt glemmer dem, kan vi sende dem til deg pr. epost.

Jeg har lest og forstått betingelsene og reglene for bruk av dette nettstedet

Vi bruker informasjonskapsler til å forbedre vår hjemmeside og din brukeropplevelse. For å finne ut mer om informasjonskapsler og hvordan du sletter dem, se våre retningslinjer for personvern. Jeg aksepterer informasjonskapsler fra Helsenett.no.OK