Samtale mellom en pasient og lege Christian Anker

Tirill er mor til Stina som nå går i åttende klasse. Jenta har begynt å feste litt og Tirill vet at det drikkes på festene. Hun lurer på hvordan hun bør forholde seg til dette.

Lege: Det er et viktig spørsmål du tar opp. Desto yngre man er nå man begynner å drikke alkohol, desto større er risikoen for å utvikle alkoholproblemer. Nesten hver annen person som starter med alkohol før de er 15 år får et alkoholproblem i løpet av livet. Utsetter man debuten til man er 17 år halveres denne risikoen.## Venter man ytterligere noen år synker tallet ytterligere.

Pasient: Oi – er det så ille. Hvorfor er det så mye verre å drikke en øl eller to i den alderen enn når man er tjue? Ikke misforstå – jeg er veldig redd for at Stina skal komme galt av sted.

Lege: Hvis man venter noen år med å drikke, er det kortere tid å etablere dårlige vaner før beskyttende sosiale forhold som ekteskap og arbeid trer i kraft. Muligens er det i tillegg biologiske forhold hos unge mennesker som gjør de mer følsomme for virkningene av alkohol.

Pasient: Det er jo mange som drikker på festene. Går det så galt med dem?

Lege: Det er ikke sikkert risikoen i miljøet til datteren er lik den man fant i disse undersøkelsene, men det er nok klokt å forsøke å utsette alkoholdebuten hennes noen år. Dermed minsker sannsynligheten for andre farer som risikofylt sex, uvettig bilkjøring og eksperimentering med andre rusmidler.

Pasient: Stina er veldig forsiktig og har ingen kjæreste enda.

Lege: Det er ikke noe galt i å ha en kjæreste og foreldrene har jo som regel liten innflytelse over hvem det blir. Men generelt kan det være positivt om hun velger en jevnaldrende. Er gutten en del eldre er det iblant vanskelig for en jente å sette grenser; for eksempel ved å si nei til sex før hun selv ønsker det. Snakker du med henne om slike problemstillinger?

Pasient: Ja – jeg føler at Stina og jeg prater åpent om slikt og jeg tror hun er sterk nok til å si ifra når det er nødvendig. Med tanke på alkohol – er det riktig eller galt å gi henne litt vin hjemme å vise lære henne å drikke på en ”sivilisert” måte?

Lege: Forskning har vist at barn som får servert alkohol av sine foreldre, drikker mer enn andre barn. Ungdommer kan oppleve det som en aksept fra mor og far om at det er i orden å drikke alkohol. Sannsynligheten for at de unge drikker avtar hvis foreldrene selv er totalavholdende og snakker saklig med dem om hva bruk av rusmidler kan føre med seg. Det er lettere å snakke konstruktivt om slike spørsmål hvis man engasjerer seg i barnas fritid og kjenner deres venner. Foreldrene i til ungdommene ”i gjengen” bør også snakke sammen og forsøke å bli enige om felles regler. Da er man bedre rustet når argumentet om hva ”alle andre får lov til” blir framført.

Pasient: Hva gjør jeg om hun kommer hjem og er beruset?

Lege: Da tar du hånd om henne og lar henne sove ut rusen. Deretter snakker dere om erfaringen hun gjorde.

Vi rundet av samtalen og ble enige om å prate sammen igjen om dette spørsmålet hvis det ble behov for det.

13 Kommentarer

# Anonym 02-12-2006 06:22
Ikke kunsting stoff da, hehe,,Det jeg mente var \"giftstoff\". Det er slik etanol er beskrevet rent medisinsk uansett.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 02-12-2006 06:17
Det er totalt meningsløst å fortelle om personlige erfarnger her,, Enkelte kan drikke 4 ganger i uken å ikke bli avhengig, noen trenger bare å drikke en og bli det. Statistisk sett så er alkohol et voksende problem og det er ikke bra. Samfunnet blir ikke \"varmere\" når folk må få i seg et kunstig stoff for å løse heminger. Den blir bare kaldere, folk lar det sosiale livet sitt bli styrt av alkohol. Folk er nesten redd for å si hei til hverandre på gata når de ikke er på byen og drita, hehe,, se på de litt eldre kulturene i verden. Så ser dere at de har mye varmere forhold til hverdandre; mye varmere, selv når det er helt edru. Kort sagt; alkohol har postive sider. Det kan ikke benektes, men de negative langtidseffekte ne på hele samfunnet er mye større. Jeg er imot alkohol og stolt.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 26-11-2006 17:14
Leser i artikkelen at det beste for ungdommen er om foreldrene er totalavholds, om man vil at ungdommen ikke skal prøve alkohol selv. Om mitt tilfelle bekrefter dette eller ikke, vet jeg ikke. Jeg prøvde første gang som 14-åring, rett og slett fordi jeg var nysgjerrig og hadde veldig lyst å prøve:) Men det er litt vanskelig at foreldrene er så avholds, har jeg erfart, for man blir så full av spørsmål. Man sitter med holdningen man er oppdratt til å ha, samtidig som man egentlig ikke ønsker å ha noen fordommer for alkohol. Jeg hadde lyst å drikke, var nysgjerrig og drakk meg full i skogen med en venninne, noe som var utrolig morsomt. Nå er jeg 16, drikker kanskje i snitt 4-5 ganger i året. Jeg syns det er koselig å kose seg med en (eller fem) øl på en pub, og drikke seg drita med en god venninne. Men det er vanskelig at foreldrerne mine tror man blir alkoholiker bare fordi man ikke er så avholds som DE er, det utvikler bare trass i mitt tilfelle egentlig! Får dårlig samvittighet om jeg bare smaker på øl!
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 24-11-2006 21:28
Hei jeg har bare en liten ting å si,jeg skall ikke skjylde på foreldre men det er heller ikke barnas skjyld.alkohol er en isbryter for å bli kjent med folk,spesielt for unge folk,men må også tenke på at for tidlig alkohol forbruk kommer fra en plass.Det kan enten være vokse som drikker mens barna ser på,Det kan også komme av mobbing på skolen,jeg ble mobbet på skolen å jeg drakk på ungdomms skolen for at jeg skulle bli tøffere å ta igjen på fridtiden for å vise mobbere at dette var mitt fristed,noe som var galt selvfølgelig,me n de slutta med det når de fant ut at jeg ikke var noe å kødde med, noe jeg ville at de skulle tro da.jeg er en snill person å innser at jeg hadde utrolige teite utgangspunkter. Men det som er poenget er at foreldre å lærere bør oppfatte mobbing mye mere alvorlig enn de gjør,Mobbing av et barn kan føre til tragiske utfall,å vist de er påvirket av alkohol samtidig så er det ikke mye en foreldre eller en lærer kan gjøre for å stoppe de.Kansje barna deres eller veninner av dere drikker i ung alder fordi de rett å slett ikke takler virkelighetet mer.i den dag i dag sliter jeg med å rette opp ting jeg gjorde galt,alkohol i ung alder er galt!!!å jeg unner ingen en slik framtid eller ikke en framtid i det heletatt,aktive re unndommen deres ta de med ut på skogs turer,kino og bowling.mange foreldre jobber for mye til å se etter hva som skjer med barna.men det er mye mer verdt det å miste en tusen lapp fordi du ikke jobber en dag enn å miste et barn/ungdomm for altid.Det er litt trist å se på at dagene i menneskets liv handler om to ting ,tjene penger og betale regninger.hvor blir det av friheten som folket ble låvet egentlig?
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 16-11-2006 21:11
Vel jeg mener fortsatt det jeg skrev.. og hele innlegget ditt forandret ikke min mening... Jeg har rett til å ha min mening... Det er min oppfatning, og jeg har mange med meg... Jeg jobber i ungdom mot alkohol, og vet at det innlegget jeg skrev er sånn mange oppfatter det. Så kan du boikotte realtitetene, men jeg nevnte bare de faktorer som er på dagsorden. Det er ikke relevant lenger hva mannen i gata mener om alkohol. Undersøkelser viser at alkohol, gradvis, utvikler seg til å bli et enormt samfunnsproblem . Derfor handler det mye om holdninger, i forhold til hvilke samfunn vi presenterer til de unge. Men vi ser jo allerede konsekvensene, økt vold, opptak av sykesenger, folk som havner i onde sirkler, som de tok opp på holmgang på tv2 igår faktisk! Fint at DU har kontroll, det er jeg glad for å høre, men mange har ikke det! og dem er kanskje ikke som deg, at dem klarer stå imot det presset, som det er BEVIST at eksisterer ute i ungdomskulturen .Han som vant dansefeber, Adil, har tross alt nettopp bestemt seg for å fronte en kampanje for ungdom, som handler om å ta egne valg, nettopp fordi det er så vanskelig... Vi er skapt forskjellig, og jeg ber deg se litt mer utover deg selv og hva DU kan kontrollere... Jeg vet som et faktum, etter å ha snakket med mange ungdommer, at de skulle ønske alkohol kunne ha litt mindre plass, og at hvis vennene hadde lyst til andre ting, hadde de foretrukket det. Nei d er ikke så lett å finne på andre ting alle steder. I småbyer er det ofte hjemmefester som gjelder, intet annet. Og ikke mange fritidstilbud! Tro meg, kommer fra en kjempeliten by, med 10 000 innbyggere.. Eneste alternativ til hjemmefester var en eldgammel kino.... Jeg gikk for langt med å kalle folk for svake og uintelligente, fordi dem nyter alkohol. Det mener jeg ikke.. Jeg har tross alt venner som nyter alkohol! Jeg skrev det i frustrasjon over ei jente som måtte pumpes 2 dager før jeg skrev dette innlegget. Hun er 14 år... Det er for disse jeg mener vi bør ha omtrent 0 toleranse.. 13 åringer er ikke klare for det livet der, tro meg. Ser det igjen og igjen.. I ungdomstiden sa jeg aldri at alkohol var galt til mine venner. Jeg husker jeg prøvde å få meg selv inkludert med å vise dem at jeg hadde respekt for dem, selv om dem drakk. Men i ungdomskulturen kan ofte folk som klarer stå imot et gruppepress oppleves som en trussel, for en skal være veldig sterk for å stå imot. Sånn var d i min hjemby, det var tøft, og de har masse anti alkohol kampanjer der nå, fordi ungdom fester seg nærmest ihjel... Vet om 5 i min klasse som er på instutisjoner på avrusning... Så jeg mente ikke fornærme deg.. Men vær så snill å se dem som har problemer, og hvor mange det er! Vi setter på en måte standarden for neste generasjon, og for oss blir ikke konsekvensene så fæle. Men fortsetter denne utviklingen og disse holdningene, vil det om noen tiår være et enormt og dominerende samfunnsproblem .. Jeg tror ikke det er så dumt å kalle det kong alkohol, vi er bare for redd for å innrømme det.. Dette mener JEG.. Men du har rett til din mening.. og tok det alvorlig det du skrev.. Men ikke alle steder kan man finne på så mye annet, d er ikke så mange andre tilbud.. Og skal du være sosial i oslo f.eks, så handler d om å gå et sted og ta seg en øl.. Sånn er det.... Jeg ønsker deg lykke til, og tror sikkert innerst inne vi er ganske enige .. Jeg ble vel bare mistolket over et innlegg som ble skrevet i frustrasjon.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 16-11-2006 11:35
Ville bare si en liten ting til mobbekommentare n. Ikke tro at jeg ikke vet hva det vil si å være mobbet, gjennom store deler av barneskolen var jeg mobbeoffer selv. Når alkoholen begynte å bli en del av ungdomskulturen var jeg på ungdomsskolen. Dette var en annen skole, og den gjengen som mobbet meg på barneskolen var blitt spredt for alle vinder når vi begynte på ungdomsskolen. Der ble de plassert i forskjellige klasser, og de fikk nye venner. Jeg hadde noen kamerater når jeg begynte på ungdomsskolen, men dette var folk jeg hadde møtt gjennom musikk-korpset jeg spilte i. Bare så det er klinkende klart, jeg prøver ikke ufarliggjøre mobbing, og jeg ønsker heller ikke å henge deg ut når du faktisk er så modig at du innrømmer at du ble mobbet. Håper det ikke ble tatt så ille opp.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 16-11-2006 11:25
Dette ble både langt og knotete, men det får nå stå sin prøve. Jeg prøver bare å gi et annet syn på problematikken enn tre av de fire kommentarene til denne artikkelen. Et siste spørsmål går ut til tyveåringen som beklagde seg som følger \"jeg som er 20 har ikke andre tilbud i helgene enn å ut på byen og drikke pils, sitte hjemme hos noen og drikke pils, dra på hytta og drikke pils etc.\". Hvilke tilbud FORVENTER du å få da? Er du, som tyveåring, nødt å ha tilbud fra eksterne folk og bedrifter? Jeg vet at om jeg ikke har lyst å drikke en helg (og det skjer ofte, jeg føler ikke at noen presser meg til å drikke for det om), så kan jeg alltids finne noe annet å gjøre på. Jeg pleier å se en del film. Jeg kan også finne på å få en kamerat på besøk, og vi kan sitte å preike piss og lage musikk. Hadde jeg vært det minste sportslig kunne jeg ha drevet med fotball, håndball, turn, volleyball og gudene vet hva. Eneste problemet med førstnevnte i alle fall er at om man ikke spiller fotball profesjonelt så er det en kultur for å gå og ta seg et par pils etter kampen. Ja, jeg vet at jeg virker nedlatende, slem og fungerer som en apologist for det \"stadig økende alkoholmisbruke t i samfunnet\", men jeg ønsker å rekke en utstrakt hånd til tyve-åringen. Om du bor i eller omkring Narvik (sælve byen), så inviterer jeg deg herved til en kveld med film, god mat og sosialt samvære. Jeg lover deg at jeg ikke skal drikke alkohol, og at jeg ikke skal tvinge deg til å drikke alkohol heller, all den tid jeg respekterer det faktum at du har gjort deg et valg. Men vær så grei, ikke døm alle som nyter alkohol med god samvittighet som svake og som lider av manglende intelligens. Om du gjorde det samme med dine (tidligere, formoder jeg) venninner som du gjør her på helsenett.no så er det ikke rart at du ble mobbet og holdt utenfor. Det sømmer seg ikke å heve seg over andre på en slik måte, ihvertfall ikke om man gjør det i full offentlighet. Du kan tenke det du sier, men ikke si noe slikt til de som har gjort et annet valg enn deg. Takk.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 16-11-2006 11:24
Og til brukeren som skrev følgende: \"13-åringer lærer seg ikke gode alkohol vaner, dem lærer seg å slave under alkoholen... jeg tør påstå at du har problemer med intelligensen ser du ikke det.. Iallefall ekstreeeeemt svak....Fungere r dere ikke uten å dope ned hjernen? Så utrolig utrolig svake dere må være!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!! Så vannvittig svake og usikre... Ser dere ikke hva alkoholen gjør med oss?\" Jeg skal ikke si meg uenig i at 13-åringer ikke lærer seg gode alkoholvaner om foreldrene kjøper drikke til barnet, men jeg må si at overbruket av dømmende ord som \"Svak\" \"\"Problemer med intelligensen\" og gjentakelsen av svak i \"Så vannvittiget svake og usikre\" gjør at jeg instinktivt får litt mistillit til posteren. Det hadde jeg nok også fått om vi hadde diskutert biler, og posteren hadde skrevet \"kjøpe deg en Hyundai Atos? Du lærer deg å slave under Hyundai. Jeg tør påstå at du har problemer med intelligensen etc.\" Ja det er klart at noen får problemer med alkohol, men det hadde de kanskje fått uansett om de hadde begynt å drikke som 13-åring eller 17-åring. Det er (desverre, kan hende) en viktig del av sosialiseringsp rosessen for mange ungdommer. Og til deg som mente at alkoholen førte til at kreativiteten din ikke kom til syne med en gang: Det kan godt hende at dette gjelder for deg, men jeg kjenner mange som for eksempel ikke tør synge i edru tilstand har sunget i festlige anledninger, de har så fått positive tilbakemeldinge r fra andre (fulle) festdeltagere, og har gjort musikken (gitar, sang, etc) til en større hobby enn det var i utgangspunktet. Igjen, det kan være at dette gjelder for det, men vær så grei og ikke gre alle under en kam nå. For noen er en fest den katalysatoren som gjør at de tør gå i en retning, ettersom andre som er på festen kommer med ros de ikke hadde turt å komme med i edru tilstand, og så videre. Vi er alle forskjellige, og har forskjellige opplevelser av det meste, inkludert alkoholrus. Men det er (igjen, desverre kanskje) en kjensgjerning at når man kommer ut i arbeidslivet foregår en del av teambuildingen og sosialiseringen på fritiden, og da som regel i følge med alkohol. Jeg vet dette, jeg har jobbet fire forskjellige steder, og alle stedene fungerte det på denne måten. Det er kanskje både grusomt og forferdelig at dette er akseptert, men det er slik det fungerer. I flere av arbeidsplassene jeg har jobbet så var det noen som ikke drakk, disse holdt seg hjemme, og man ble kanskje ikke så godt kjent med dem. Jeg har en kamerat som jobbet som selger på et større bilfirma nede i Oslo tidligere, og han sier at de hadde et ordtak som sa \"Man kjenner ingen mennesker (spesielt kunder) fullt og helt før man har drukket (fortrinnsvis store mengder) sammen med dem\"
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 16-11-2006 11:23
Her kommer en kommentar i flere deler, den var for lang til å bare bruke et kommentarfelt. Del 1: Hallo, hør nå her folkens. Kong Alkohol er en forferdelig mann, det er jo både sikkert og visst. Det vil si OM man lar han være konge. For det første, en av gjestene på denne siden skriver at 12-13-åringer egentlig ikke har lyst å drikke. Noen må jo ha lyst å drikke, for det er jo et faktum at mange begynner å feste rundt den tiden der. Jeg kjenner flere sånne, og de har ikke hatt noen andre \"problemer\" som burde tilsi at de skulle ha slått seg på flasken. De driver heller ikke og presser andre barn som ikke i det minste har lurt på hvordan denne følelsen av \"å være full\" er. Det fungerer ikke sånn at alle barna som drikker samler seg i en stor flokk som går rundt på skolen og presse andre barn til å begynne å drikke. Det er faktisk mer press for å røyke enn å drikke. Jeg er nå 28 år, og jeg hadde en sen debut med alkoholen. Jeg hadde fått beskjed fra foreldrene mine om at \"Om du begynner å røyke og drikke kan vi ikke stoppe deg, men vi KREVER at du ikke gjør slikt fremfor oss. Vi kommer heller ikke til å kjøpe verken røyk eller øl til deg. Om du derimot IKKE begynner å røyke så skal vi betale sertifikatet ditt\". Dette førte til at jeg ikke var så voldsomt interessert i å drikke og røyke. Hvorfor skulle jeg være det? Jeg fikk jo lov av foreldrene mine, og da var det jo ikke noe opprør eller annet. Jeg hadde og har derimot flere kamerater som begynte å drikke rundt 13-14 års alderen. De drev ALDRI og presset meg til å være med på det. Noen av disse begynte også å røyke, og da var det mer \"Ja, kom an, ta deg et trekk da\". Jeg sa nei, og det aksepterte de. Dette har ført til at jeg, til dags dato, ennå ikke har prøvd nikotin i noen som helst form. Jeg hadde (og har) rett og slett ikke interessen for det. Så, var mine kamerater engler som ikke tvang meg fast og helte i meg alkohol? Det tror jeg ikke. Var jeg en så forbanna sterk unge at det jeg mente ble akseptert? Nei, det tviler jeg på. Så den der \"Unger presser andre unger til å drikke\" må dere lengre ut i skogen på. Jeg drakk faktisk kun en gang før jeg var sytten år, og et par ganger når jeg var sytten år. Faktisk \"angrer\" jeg på at jeg ikke begynte å drikke tidligere. Ikke fordi at jeg ønsker meg allverdens lidelser, men de fleste bør innse at en viktig del av ungdomslivet er å drive med festing (med eller uten alkohol). Jeg kom ikke på festene til de jeg kjente, siden jeg ikke følte for å drikke. Jeg var velkommen, men gadd ikke. Jeg begynte derimot å \"nerde\" i langt større grad enn tidligere. Dette fører igjen til at mine sosiale antenner ble noe redusert, og jeg, ulikt andre i klassen, fikk ikke kjærester og slikt. For det meste av den sorten skjedde faktisk på fester. Mange jeg snakker med nå minnes fremdeles sine fjortisfester med glede. JEg synes nesten jeg har gått glipp av noe, men det var nå slik det ble da. Av de jeg gikk i klasse med (tyve i tallet) er to døde (narkotika), 6-7 nyreligiøse, og resten ser ut til å føre et helt greit liv. Jeg klarer altså ikke å kjenne meg igjen i påstander som \"Nesten hver annen person som starter med alkohol før de er 15 år får et alkoholproblem i løpet av livet. Utsetter man debuten til man er 17 år halveres denne risikoen. Venter man ytterligere noen år synker tallet ytterligere.\"
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 14-11-2006 23:41
Alkohol fører BARE negativt med seg. Samme hvor man vrir og vender på det. Jeg har hadde min debut i 16-17 års alderen, men ble nesten aldri overstadig beruset i hvertfall ikke før jeg kom opp i 18-19 års alderen. Studentiden var preget av mye \"hygge\" med alkohol (mang en dårlig søndagsmorgen minnes jeg enda). For meg bremeset alkoholen faktisk det å utvikle mitt virkelige meg - alt det virksomme og kreative jeg hadde inni meg lå brakk i årevis, mye på grunn av at det var kun i alkoholrusen at jeg turte å \"synge ut\". Nå har jeg sett livet fra en annen side og har lagt alkoholen helt bak meg, men jeg ser at mine eksvenner fortsetter med en mer sostifikert helgedrikking med en flaske vin eller to samt konjakk og denslags til spesielle anledninger. Jeg har meldt meg ut av \"gamlegjengen\ " og følger min egen vei videre. Rusen jeg trenger fikser jeg selv via mitt daglige virke. Jeg er grunder og i ferd med å etablere mange spennende -og ikke minst samfunnsnyttige ting som jeg ser andre får glede av i tillegg. Det er rus det! Til alle tenåringsforeld re vil jeg bare si: Det er mange faktorer som avgjør i hvilken grad alkohol blir et problem for tenåringen din eller ei. Det starter når barnet er pitteliten og i hvilken grad dere lærer det å sette grenser og i gjøre det i stand til å ta de riktige valg. Når barnet har kommet i tenårene er det etter min oppfating faktisk for sent å gjøre noe, da må man bare la det stå til og enten gråte over spilt milk eller klappe i hendene for vel utført jobb! Lykke til!
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 11-11-2006 18:54
HVa med å heller oppfordre dem til å stå for egne valg, og ikke drikke, når vi vet at d er så mange som innerst inne ikke ønsker det??? 13 åringer som drikker??? hva er dette for et samfunn! å langt ned skal grensene tøyes? snart ser vi 8 åringer som "bør lære seg gode alkoholvaner".. .... Jeg blir kvalm av dere..... Dette er IKKE bra, og denne alkoholen kommer til å infiltrere oss gradvis, og gjøre enda større skader enn før.... Hvis 13 åringer begynner med alkohol, lærer dem jo at for å fungere sosialt trengs det alkohol, e d en god vane???? skal vi virkelig legge oss så under kong alkohol, at neste generasjon trenger drikker seg dritings for å strekke til "der ute". Jeg er 20 år... Jeg husker da jeg var 13, ville ikke drikke, foreldrene mine oppfordret meg til å la være.. Jeg lot være, ble mobbet av dem andre, og holdt mye utenfor sosialt. "hun drikker ikke, så hun gidder vi ikke spør". Mange av venninnene mine sa dem ønsket egentllig ikke drikke.. Så hva m åvære et forbilde, oppfordre og stille opp for barna deres, i stede for å kjøpe alkohol til dem, og attpåtil, i de verste tilfeller, FESTE SAMMEN MED DEM!!!! Det har jeg vært vitne til, foreldre som kommer hjem fulle selv når barna har hjemmefester, og fortsetter festen sammen med 13-14 åringer... I tillegg er d hva som skjer på festene, veldig lett å ha usikker sex når man er ruset... dere aner ikke hvor mange aborter ungjenter tar hvert år... SOM FØLGE AV ALKOHOL!!!! 13 åringer lærer seg ikke gode alkohol vaner, dem lærer seg å slave under alkoholen... jeg tør påstå at du har problemer med intelligensen ser du ikke det.. Iallefall ekstreeeeemt svak....Fungere r dere ikke uten å dope ned hjernen? Så utrolig utrolig svake dere må være!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!! Så vannvittig svake og usikre... Ser dere ikke hva alkoholen gjør med oss? forbruket øker, jeg som er 20 har ikke andre tilbud i helgene enn å ut på byen og drikke pils, sitte hjemme hos noen og drikke pils, dra på hytta og drikke pils...osv.. skal man bort fra det må man gå til de ekstreme kristne miljøene, og d er jo ikke noe som frister så veldig d heller... Og jeg har spurt mange eldre om d var så ekstremt på dems tid, nei sier dem! så til nå har vi hatt en utvikling hvor alkohol har blitt mer akseptert, men å langt skal d gå? Jeg ber dere om å se dypt på barna deres.. 13 åringer synes egentlig fyll er noe ekkelt og skummelt.... prøv å hjelpe dem til å kunne si nei da.... ingen kan lære seg gode alkoholvaner i et samfunn som bare utvikler seg til å bli et sted hvor folk slaver under alkohol.. for d er det som har skjedd...... dere vet det.....
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 10-11-2006 13:57
Som en 20 åring som selv begynte å drikke i 13 års alderen har jeg en litt annen oppfattning av problemet. Misforstå ikke, jeg er ikke for at 13 år gammel ungdom drar ut og drikker seg fra sans og samling, men jeg har selv erfart at de som har ventet lenger og begynner i 18-20 årene går på en skikkelig "smell" når de prøver for første gang. Jeg vil si at de som begynner tidligere ofte kan utvikle ett bedre forhold til alkohol. Spesielt med tanke på å kjenne sine egne grenser og være klar over hvilken tilstand man er i når man har drukket. Hvis de i tillegg vanker sammen ungdom som har dukket siden 13-15 års alderen, har de lett for å kjøre samme løp som de mer erfarne, og dermed ende opp på legevakten eller i en grøftekant. Sistnevnte har jeg vært vitne til flere ganger. Men det er klart det er vanskelig å skulle støtte rusbruk hos minderårige. Uansett, det er ihvertfall viktig at foreldre takler slikt på en god måte og ikke bare skjeller ut ungen som kommer hjem full.. Det kan jeg garantere ikke fungerer.
Svar | Svar med sitat | Siter
# Anonym 07-11-2006 20:27
det et helt ille at tenåringer under 13 år i det hele tatt tanker på å drikke!!!!!!!! har de lyst å bli uteliggere på Karl Johann??!!
Svar | Svar med sitat | Siter

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode
Vennligst skriv Sikkerhetskode

Sv: øre grope infeksjon Sv: øre grope infeksjon

19/04/2017 18:24

Det kan godt hende at fastlegen din kan ordne det, men man skal være oppmerksom på en nerve i det området...

Sv: Depresjon Sv: Depresjon

19/04/2017 18:21

Jeg tror ikke det er uvanlig å møte veggen når hverdagene ikke lenger er like spennende og avledende i...

Sv: Puste problemer j 15 Sv: Puste problemer j 15

19/04/2017 18:18

Jeg er usikker på hva pusteproblemene dine skyldes, og synes du bør spørre legen om du kan ha...

Sv: Arachnoidalcyste og empty sella preg Sv: Arachnoidalcyste og empty sella preg

19/04/2017 16:45

Hjernen er omgitt av tre hinner. Den mellomste av disse heter araknoidea. En araknoideacyste er et væskefylt...

Sv: blødning etter samleie Sv: blødning etter samleie

19/04/2017 16:36

Blødningen kan skyldes irritasjon i skjeden, men det er viktig å få utelukket at det foreligger et god-...

Sv: Bilkjøring og Pinex Forte Sv: Bilkjøring og Pinex Forte

19/04/2017 16:34

Fra 1. oktober 2016 gjelder strengere regler for blant annet narkotiske smertelindrende medisiner eksempelvis...

Sv: Svie Sv: Svie

19/04/2017 16:31

Jeg synes at du for sikkerhets skyld bør få sjekket urinen og eventuelt sekret fra urinrøret ditt.

Sv: Underlivs lukt Sv: Underlivs lukt

19/04/2017 16:28

Av og til kan mat (f.eks. asparges) man spiser sette lukt på urinen. Det kan også enkelte legemidler. Andre...

Sv: Smerter i nedre del av magen Sv: Smerter i nedre del av magen

19/04/2017 16:25

Jeg synes du bør kontakte lege siden smertene var så sterke og du er i grenseland mot feber. Hva som er...

Sv: Blindhet Sv: Blindhet

19/04/2017 16:11

Jeg vet ikke hva som er årsaken til synssvekkelsen til din bestemor, men tre vanlige forklaringer er grå...

Sv: Forkjølelsessår eller munnkreft? Sv: Forkjølelsessår eller munnkreft?

19/04/2017 16:02

Du skriver ikke hvor gammel du er, men munnhulekreft er svært uvanlig hos ungedommer/unge voksne. Munnskåld...

Sv: Muskelknute Sv: Muskelknute

19/04/2017 16:00

Utover å ta et varmt bad og forsøke å tøye ut musklene mellom skulderbladene og evt. massere det aktuelle...

Sv: vondt i halebenet Sv: vondt i halebenet

19/04/2017 15:58

Ja - det kan være greit å kontakte legen din. Jeg går ut i fra at smertene oppstod etter fall under...

Sv: svimmel Sv: svimmel

19/04/2017 15:56

Jeg foreslår at du får målt blodtrykket både når du sitter og når du står. En måling av blodprosenten...

Sv: Blir "for fort" mett Sv: Blir "for fort" mett

19/04/2017 15:54

Hvis den raske metthetsfølelsen fortsatt er til stede til tross for at du ikke har endret aktivitetsnivået...

Sv: Navlebrokk Sv: Navlebrokk

19/04/2017 13:26

Navlebrokk skyldes en svakhet i bukveggen. Hos voksne er den utløsende årsaken ofte overvekt. Det er kanskje...

Sv: Nikotin og antibiotika Sv: Nikotin og antibiotika

19/04/2017 13:19

Jeg tror ikke nikotin påvirker effekten av antibiotika, men jeg har dessverre ikke funnet studier som gir et...

Sv: Allergi Sv: Allergi

19/04/2017 13:07

Hvis du er kraftig allergisk, bør du snakke med legen din om du kan ha nytte av å ha EpiPen tilgjengelig....

Sv: Hallusinasjoner Sv: Hallusinasjoner

19/04/2017 13:04

Dette er ikke vanlig ved feber, men kan nok forekomme ved en kraftig infeksjon og høy feber. Jeg håper du...

Sv: Svar etter MR av skulder Sv: Svar etter MR av skulder

19/04/2017 13:03

To av musklene i skulderen din er avslitt. Det er musklene infraspinatus og supraspinatus. På denne siden ser...

Sv: Karforandringer Sv: Karforandringer

19/04/2017 12:56

HSIL betyr at det er påvist høygradige celleforandringer som indikasjon på at behandlingstrengende...

Sv: Smegma Sv: Smegma

19/04/2017 12:50

Hvis du ikke har noen sår, kløe eller utflod fra penis, er sjansen relativt liten for at dine plager skyldes...

Sv: Prevensjon Sv: Prevensjon

14/04/2017 18:59

Det kan du få ordnet hos fastlegen din hvis vedkommende har fått opplæring i innsetting av p-stav.

Sv: Neurontin for tremor/nerveskade i skuskulderen? Sv: Neurontin for tremor/nerveskade i skuskulderen?

14/04/2017 18:58

Neurontin blir brukt i behandling av nervesmerter, men jeg er ikke kjent med at den er til nytte mot...

Sv: Sv: Magesmerter, oppblåst over tid og dårlig søvn ... Sv: Sv: Magesmerter, oppblåst over tid og dårlig søvn ...

14/04/2017 18:57

Kan du beskrive skjelvingene litt nærmere evt. har du en video som viser skjelvingen i hånden/armen din?...

Sv: Manglende effekt på medisinering for adhd Sv: Manglende effekt på medisinering for adhd

14/04/2017 18:47

Kanskje du kan snakke med din psykiater/psykolog om symptomene dine kan ha en annen årsak enn adhd og at du...

Sv: podagra Sv: podagra

14/04/2017 18:40

Jeg synes du bør la legen din få vurdere såret på tåen. Langsom tilheling kan skyldes utilstrekkelig...

Sv: Kyssesyke og gul hud Sv: Kyssesyke og gul hud

14/04/2017 18:36

Var hun gul også på det hvite i øynene eller var det kun huden som var gul? Litt rart at gulfargen kom og...

Sv: IBS Sv: IBS

14/04/2017 18:28

Kanskje du kan forsøke å fortsette med vanlig melk og ta litt Imodium mot løs mage? Muligens kan du holde...

Sv: Ubehag i testikkelen og over Sv: Ubehag i testikkelen og over

14/04/2017 18:08

Muligens kan du ha en betennelse i bitestikkelen. Jeg foreslår at du kontakter legen din for å vurdert...

Sv: Etter operasjon og fjerning av all forhud. Sv: Etter operasjon og fjerning av all forhud.

14/04/2017 18:06

Sårhetsfølelse på penishodet kan man ha etter en operasjon for trang forhud - særlig hvis inngrepet...

Sv: Nummenhet og prikking i huden Sv: Nummenhet og prikking i huden

14/04/2017 18:03

Jeg tenker at nummenheten du opplever kan skyldes angst. Den skiftende og spredte lokaliseringen passer ikke...

Sv: Lithium og alkohol Sv: Lithium og alkohol

14/04/2017 17:56

Det foreligger ikke sikre holdepunkter for at det er farlig å kombinere litium og alkohol, men det har vært...

Sv: Tiden etter lungekollaps Sv: Tiden etter lungekollaps

14/04/2017 17:50

Jeg har inntrykk av at en del er plaget med smerter etter lungekollaps uten at man finner noen sikker...

Sv: Diagnose Sv: Diagnose

14/04/2017 17:32

Bukspyttkjertelen danner tarmsafter som er nødvendige for fordøyelsen, og insulin som vi trenger for å...

Sv: gutt 26 år blodet kjennes ut som is Sv: gutt 26 år blodet kjennes ut som is

14/04/2017 17:18

Jeg er litt usikker på hva som menes med "kjennes ut som is i armene og brystet". Kan dere beskrive det litt...

Sv: Gravid eller ei Sv: Gravid eller ei

14/04/2017 17:15

Jeg foreslår å vente og se litt. Antagelig kommer du til å få en forsinket menstruasjon. I motsatt fall...

Sv: Håpløst Sv: Håpløst

05/04/2017 11:28

Det er vanskelig å være pasient. På den ene siden ønsker man et godt forhold til dem som skal hjelpe en....

Sv: kan folatmangel føre til angst Sv: kan folatmangel føre til angst

05/04/2017 11:04

Jeg er ikke kjent med at for lavt nivå av vitamin D eller folat kan gi angst. Kanskje du vil ha nytte av å...

Sv: tannhelse /medisiner Sv: tannhelse /medisiner

05/04/2017 11:01

Enkelte medisiner mot depresjon og allergi kan gi munntørrhet. Hvis du har fått hull i tennene som følge av...

Sv: Magesmerter etter å ha spist Sv: Magesmerter etter å ha spist

05/04/2017 10:56

Jeg foreslår at du kontakter legen din for en samtale om smertenes karakter, lokalisasjon i magen og en...

Sv: Soleksem i ansiktet Sv: Soleksem i ansiktet

05/04/2017 10:49

10-15 prosent av den norske befolkningen er plaget med soleksem om våren eller i Syden. Typisk er kløe og et...

Sv: Selvhelbredelse? Sv: Selvhelbredelse?

05/04/2017 10:48

Det har vært gjort en gjennomgang av studier som belyser hvilke livsstilsfaktorer som kan påvirke forløpet...

Sv: Henoch Schønleins purpura Sv: Henoch Schønleins purpura

03/04/2017 16:44

Henoch Schønleins purpura er en allergisk betennelse i de små blodårene i hud, leddene, tarmen og nyrene...

Sv: Sår som ikke gror Sv: Sår som ikke gror

03/04/2017 16:38

Såret bør vurderes undersøkt med bakteriologisk prøve og en vevsprøve for å finne årsaken til at det...

Sv: mange hetetokter pr.døgn Sv: mange hetetokter pr.døgn

03/04/2017 16:36

Hetetokter av noen dagers varighet skyldes oftest en infeksjon. Da vil ledsagende symptomer ofte gi en...

Sv: overgangsalderen Sv: overgangsalderen

03/04/2017 16:22

Jeg synes at du for sikkerhets skyld, bør kontakte legen din for en vurdering av blødningen.

Sv: kuler på sene under fot Sv: kuler på sene under fot

03/04/2017 16:21

Kulen du kjenner kan være en følge av en skade eller rift i bindevevsplaten under foten. En beslektet...

Sv: Hvit "blemme" under tungen Sv: Hvit "blemme" under tungen

03/04/2017 16:15

Jeg foreslår at du lar legen din kikke på den hvite blemmen/flekken. Det er ulike mulige forklaringer, og...

Sv: Senebetennelse Sv: Senebetennelse

03/04/2017 16:14

Er det såkalt tennisalbue du er plaget med? I så fall kan kirurgi være aktuelt å forsøke hvis intet annet...

Sv: MR CAPUT. Sv: MR CAPUT.

03/04/2017 16:12

Tolkning av MR-bilder gjøres av leger som er spesialister i radiologi. Jeg har ikke den kompetansen....

Sv: Smerter i ledd og korsrygg Sv: Smerter i ledd og korsrygg

03/04/2017 15:46

Ut i fra beskrivelsen er det nærliggende å få utredet om du har en revmatisk lidelse som f.eks. Bekterevs...

Sv: Senebetennelse Sv: Senebetennelse

29/03/2017 17:53

Det vet jeg ikke. Legen som eventuelt skal foreta inngrepet vil kunne gi deg svar på dette før operasjonen.

Sv: Senebetennelse Sv: Senebetennelse

29/03/2017 17:53

Det vet jeg ikke. Legen som eventuelt skal foreta inngrepet vil kunne gi deg svar på dette før operasjonen.

Sv: Senebetennelse Sv: Senebetennelse

29/03/2017 17:53

Det vet jeg ikke. Legen som eventuelt skal foreta inngrepet vil kunne gi deg svar på dette før operasjonen.

Sv: Soppinfeksjon og graviditet Sv: Soppinfeksjon og graviditet

29/03/2017 17:52

Det tar litt tid fra befruktning til det etableres kontakt mellom morens og fosterets blodsirkulasjon. Jeg...

Sv: Stress eller angst? Sv: Stress eller angst?

29/03/2017 17:49

Det er vanskelig å gi en vurdering av denne problemstillingen uten å snakke med deg og kartlegge mer av din...

Sv: Imurelbehandling Sv: Imurelbehandling

29/03/2017 17:45

Takk for tips! Teksten vår er nå oppdatert.

Sv: IBS Sv: IBS

29/03/2017 17:42

Irritabel tarm er den vanligste kroniske tarmsykdommen i vår del av verden. Om lag en halv million norske...

Sv: Reumatisme? Sv: Reumatisme?

29/03/2017 16:46

Jeg synes det er vanskelig å gi deg en vurdering av symptomene. De er av en slik art at det er nødvendig med...

Si oss din mening

Takk for at du tar deg tid til å si din mening. Vi setter pris på å lese dine synspunkter.
Captcha plugin 2+ for Joomla from Outsource Online
 
x

Fyll inn ditt navn, din epostadresse og få fordeler

* Skriv inn ønsket brukernavn
* Skriv inn gyldig e-post!
* Skriv inn passord! (Minst 6 tegn)
Her velger du brukernavn og passord. Hvis du eventuelt glemmer dem, kan vi sende dem til deg pr. epost.

Jeg har lest og forstått betingelsene og reglene for bruk av dette nettstedet

Vi bruker informasjonskapsler til å forbedre vår hjemmeside og din brukeropplevelse. For å finne ut mer om informasjonskapsler og hvordan du sletter dem, se våre retningslinjer for personvern. Jeg aksepterer informasjonskapsler fra Helsenett.no.OK